Bilgi Değeri Açısından Cefr ve Ebced Harfler ve Metaller Metafiziği

MURATS44

Özel Üye
Bilgi Değeri Açısından Cefr ve Ebced Harfler ve Metaller Metafiziği
Özet: Bu yazıda, cefr ve ebced kavramları bilgi değerleri açısından incelenmektedir. Cefr ve ebcedin kavram analizinin ardından bunların tarihsel analizi ‘batınî yorum' çerçevesinde yapılmaktadır. Konu tartışması, daha çok ‘harfler ve rakamlar metafiziği' bağlamında yapılmaktadır.

Yazının ilerleyen bölümlerinde bir yöntem sorunu olarak ‘Ebced Hesabı'/'Hisâb-ı Cümel' incelenmektedir. Çalışmada, Kurân yorumunun cefr ve ebced ile yapılmasının İslâmîliği imkanı tartışılırken ‘İslâm'da gayb problemi' bilinen bağlamda tekrar edilmektedir. Konu bağlamında, Bâtınîyye, İsmâilîyye, İhvân-ı Safâ'ya daha ağırlıklı değinmek üzere belli kavramlar ele alınmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Cefr, Ebced, Remil, Hurûfîlik, Bâtınîlik, İsmâilîyye.
Cefr ve ebced, harflerin rakamsal değerleriyle tarih düşürmede kullanılan yönteme adını veren kelimelerdir. Cefr ve ebced, bir söz sanatı olduğu gibi aynı zamanda ilâhî metinleri yorumlamada kendisi-ne başvurulan bir metot olarak görülür. Bu yöntem, farklı milletler tarafından değişik dönemlerde apayrı amaçlar için kullanılmıştır. Müslüman topluluklar tarafından da bu yönteme başvurulmuş ve İslâm kültür zemininde geniş bir uygulama alanı bulmuştur.

Epistemolojisini bâtınî te'vil üzerine kurgulayan mukassıdların kullandıkları cefr ve ebced, harf ve rakam metafiziği bağlamında değerlendirilmelidir. Bunu, bir anlamda harf ve sayı gizemciliği olarak da niteleyebiliriz. İlâhî mesajın muhatabı olan insan, metinleri anlamaya yönelik olarak her dönemde farklı yorum yöntemleri geliştirmiştir. Bu çabanın amacı, ilâhî muradı anlamaya yöneliktir. Yaşamını ilâhî kasıtlara uyarlamak için çaba gösteren insanın, aynı zamanda kutsalı, farklı yorum yöntemleriyle, yaşamına /duruşuna uydurmayı hedeflediği de olmuştur. Bunu, rahat yaşamak, tatmin olmak ve daha farklı sebeplerle yaptığı görülür. İlâhî metni kendi duruşuna uyarlama çabası, dinde ifsad edici bir ameliye olarak kabul edilir. Bu yaklaşımlar farklı fırkalar tarafından yaşanılır/savunulur olmuşsa da asıl tahribatı Kurân'ın zâhirini hiçe sayarak bâtınî yorumu merkeze alanlar, aşırı yorumlarını asıl kabul edenler oluşturur.

İlâhî metinlerin cefr ve ebcede başvurularak yorumlanmasını savunanlar, bunu, bâtınî kasıtları anlama çabası olarak meşru hatta gerekli görmektedirler. Bu yönelimin kutsalın sınırlarını zorlar boyutta; hatta, bizatihi ilâhî mesaja aykırı olması dahi onları engelleyememiştir. Zira onlara göre yapılan, paradigmanın doğası gereğidir dolayısıyla meşru hatta lüzûmludur.
Bu yorum yöntemi, modern dönemin teolojik hermenötik tartışmalarına sebep olduğu gibi, gelenekçi izleri taşıyan bir kısım modern teoloji denemelerinin de meşruiyet gerekçesi kabul edilmiştir. Bu çakışmayı, modern ve gelenek üst kimliği altındaki yaklaşımların ortak noktaları olarak görebiliriz. Buna verilebilecek özgün bir örnek Dinsel Çoğulculuk paradigmasıdır. Zira bu teoloji denemesi modern olmakla birlikte epistemolojisini gelenek zeminden derlemeye çalışmış bir üretmedir.
Bu yazımızda cefr ve ebcedi bilgi değeri açısından incelerken üzerinde geliştiği sosyal zeminle birlikte tanımaya çalışacağız. Zira bu kelimeler, ıstılâhî anlamlarına ilgili sosyal zemin atmosferinde kavuşmuşlardır. Aynı zamanda cefr ve ebcedi bir yöntem sorunu olarak ele alacak, Kurân yorumunun bu yöntem ile yapılmasının İslâmîliğini tartışacağız. Çalışmamızın yorum alanını rasyonalist zeminin dışında tutarken, ruhçu, maneviyatçı geleneği (tradition) ise değer kriteri açısından İslâmîlik zemininde anlamlandırmaya çalışacağız..
 

MURATS44

Özel Üye
BİLGİ
Bu konu ile ilgili değişik bilgilere aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz...





  1. Ankara'nın Başkent Olacağı Müjdesi
  2. Batınî Yorumun Tarihine Toplu Bakış: Tarihsel Analiz Açısından Cefr ve Ebced
  3. Bediüzzaman ve Cifir İlmi
  4. Bilgi Değeri Açısından Cefr ve Ebced Harfler ve Metaller Metafiziği
  5. Bir Yöntem Sorunu Olarak Cefr ve Ebced: “Ebced Hesabı" ya da "Hisâb-ı Cümel”
  6. Bu İlmin Aletliği ve Vasıtasıyla İstihraç Edilen Gaybî İşler ve Sırlar, Tekellüflü Bir Sun'ilikle mi, Yoksa İlhamlı ve İhtarlı Bir Hâl ile mi Olmuştur?
  7. Cifir Hesabı
  8. Cifir Mes'elesi
  9. Cifir ve Ebced İlmiyle Uğraşan Alimler, Onu Nasıl ve Nerede ve Ne İçin Kullanmışlardır?
  10. Ebced Çeşitleri
  11. Ebced Çeşitleri ve Ebced Tabloları
  12. Ebced Hesabının Kaynağı
  13. Ebced Hesabıyla Gerçek Burcunuzu Bulmak
  14. Ebced İsim Heceleme Sözlüğü
  15. Ebced İsimler Sözlüğü
  16. Ebced Tablosu
  17. Ebced ve Cifir Bir Kabala Öğretisi midir?
  18. Ebced ve Cifir İlmi İslâm'ın Akidesine ve Zarurî Olan İlimlerine Dâhil midir, Değil midir?
  19. Ebced ve Cifir İlmi Meseleleri
  20. Ebced ve Cifir İlminin Kaynağı
  21. Ebced'le İlgili Sıkça Sorulan Sorular
  22. Ebced'le Tarih Düşürme
  23. Esrar-ı Huruf Ta'bir Edilen Tılsım ve Havas İlmiyle, Cifir ve Ebced İlmi Aynı mıdır?
  24. Evlenirken Ebced Hesabı Yapmak
  25. Hazret-i Ali'nin Kasidelerinden Alınmış Kerametli İşaretler
  26. Hurûfîlik
  27. Hurûficilikle Cifir ve Ebced İlmi Arasında Bir Münasebet Var mıdır?
  28. İlm-i Cifr ve Ebced Hesabı Nedir ?
  29. İsminizin Ebced Değeri Ne İşe Yarar?
  30. Kıyametin Kopma Tarihi
  31. Kur’an Yorumunun Cefr ve Ebced ile Yapılmasının İslâmîliği İmkanı
  32. Kur’an'a Ebced Yöntemiyle Bakmak
  33. Kur'an-ı Hakîm'de Cifir ve Ebced İlmine Dair Herhangi Bir Delâlet ve İşaret Var mıdır?
  34. Kur'ân-ı Kerim'den Tefe'ül Edip, Ebcedini Hesaplamak Caiz midir?
  35. Nerelerde Kullanılır?
  36. Oniki Sualin Cevapları
  37. Peygamber'in (A.S.M.) Hadîslerinde Ebced ve Cifire Dair Herhangi Bir İfade ve Beyan Var mıdır?
  38. Rakamlar ve Harfler Metafiziği
  39. Remil İlmi Hakkında
  40. Risale-i Nur'da Cifr ve Ebced (Mahiyeti, Hakikati, Delilleri)
  41. Risâle-i Nur’da İlm-i Cifr ve Ebced Hesabı-1
  42. Risâle-i Nur’da İlm-i Cifr ve Ebced Hesabı-2
  43. Risale-i Nurlarda Bulunan Cifir ve Ebcedin Mahiyet ve Keyfiyeti
  44. Sahabe ve Tabiîn'den Sonra, Hangi Sınıf Alimler Bu İlimle Meşgul Olmuşlar?
  45. Sayılar, Ebced ve Takvim
  46. İslamiyet ve Yıldızname
  47. Bu İlmin Esası Nereden Gelmiş?
  48. Terim Olarak Cefr ve Ebced -Kavramsal Analiz-
  49. Tevafukun Başka Bir Çeşidi
  50. A Harfi İle Başlayan İsimler
  51. B Harfi İle Başlayan İsimler
  52. C Harfi İle Başlayan İsimler
  53. Ç Harfi ile Başlayan İsimler
  54. D Harfi İle Başlayan İsimler
  55. E Harfi İle Başlayan İsimler
  56. F Harfi İle Başlayan İsimler
  57. G Harfi İle Başlayan İsimler
  58. H Harfi İle Başlayan İsimler
  59. I Harfi İle Başlayan İsimler
  60. İ Harfi İle Başlayan İsimler
  61. J Harfi İle Başlayan İsimler
  62. K Harfi İle Başlayan İsimler
  63. L Harfi İle Başlayan İsimler
  64. M Harfi İle Başlayan İsimler
  65. N Harfi İle Başlayan İsimler
  66. O Harfi İle Başlayan İsimler
  67. Ö Harfi İle Başlayan İsimler
  68. P Harfi İle Başlayan İsimler
  69. R Harfi İle Başlayan İsimler
  70. S Harfi İle Başlayan İsimler
  71. Ş Harfi İle Başlayan İsimler
  72. T Harfi İle Başlayan İsimler
  73. U Harfi İle Başlayan İsimler
  74. Ü Harfi İle Başlayan İsimler
  75. V Harfi İle Başlayan İsimler
  76. Y Harfi ile Başlayan İsimler
  77. Z Harfi İle Başlayan İsimler
 
Üst Alt