MURATS44
Özel Üye
Bugn bilinen Hindistan€™n ilk kltrel temellerine ulaabilmek iin M.. 1400€™l yllara, Ari istilalarna kadar gitmek gerekir. Bu dnemde, Hint dinsel ve sosyal yapsnn temeli olan Vedalar (Hint tanrlar) ortaya km ve ndus, Ganj vadileri boyunca yaylmtr.[SUP][1][/SUP] Kalibangan gibi Mohenco-Daro ve Harappa'nn, Amri ve Kot Dici'nin eski katmanlarndaki bir arkeolojik alma, bu tabakann ardndaki birbirini izleyen buluntular yksek standartta kurulmu bir ndus Uygarl'nn aamal olarak gelimesini gstermektedir.[SUP][2][3][/SUP]
ndus Vadisi Uygarl kimi kaynaklara gre M.. 2000'li yllarda kimi kaynaklara gre ise M.. 1800'l yllarda Ari g dalgas sebebiyle ortadan kalkmtr. M.. 1500€“600 yllar arasnda, Veda toplumu denilen yeni bir uygarln ortaya kt; bu toplumun dili ile Yunan, Roma, ran ve Orta Asya dilleri arasndaki benzerlik dolaysyla Veda Uygarl'nn Afganistan yoluyla Hindistan'a girmi istilaclar olabilecei izleniminin kuvvetle muhtemel olduu iddia edilmektedir. Hint mitolojisinin olumaya balamas byle uzun bir srecin iinde olmutur.[SUP][4][/SUP]
Yaanan toplumsal ve siyasi gelimelerle birlikte mitoloji de deiiklikler gstermi ve kimi tanrlar gcn yitirerek sahneden silinirken yerini yeni tanrlara brakmtr. Sonralar Hint tanrlarnn en nemlisi olan Vinu ve iva bugn de Hindulardn ba tanrlardr.Yeryznde yaayan en nemli tanr ate tanrs Agni'ydi. Frtna tanrs ndra havada, Gne tanrs Surya gkyznde yaard. Bir baka tanr da gkyznn kendisi olan Dyaus'tu. Dyaus ad ile Yunan tanrs Zeus'un ad arasnda bir balant vardr; Zeus gibi bu tanr da tm tanrlarn babasyd.[SUP][5][/SUP]
Trimurti
Hint inanna gre byk tanr vardr: var eden Brahma, koruyan Vishnu ve yok eden iva. Bu tanr, €œ biimli€ anlamna gelen ve ou zaman bal bir vcutla resmedilen Trimurti ortak adyla anlrlar.[SUP][6]
[/SUP]
Agni
Ate tanrs Agni, Rg Veda iinde yer alan 33 tanrdan biridir. Dyaus (Gkyz) ve Prithivi'nin (Yeryz) oludur. Kurbann Efendisi, Zenginliin Efendisi, Evin Efendisi, Ormann Mutlak Efendisi, Kuvvetin Olu, Btn Yaamn Efendisi, nsanlarn Elisi, Krmz Atlarn Efendisi, Hazinelerin Efendisi, Yeil Arazinin Efendisi, Btn nsanlarn mparator Efendisi, Mutluluun ve Kahraman Kuvvetin Efendisi, Bykba Hayvanlarn Efendisi, Dmanlarla Savaanlarn Efendisi, In Efendisi, Amrita'nn Efendisi isimleriyle anlr.[SUP][7][/SUP]
Agni, atein kiiletirilrni halidir. Ancak onun insani grnm gelimemitir. Adaklar hep onun adna sunulmutur.[SUP][7][/SUP] Agni, alev sal, sivri eneli, kzl sakall ve altn dili olarak betimlenir. Kurban ateiyle zdelemesine karn onun farkl dou ykleri vardr. doumludur. Gne olarak cennette, parlaklk olarak havada, kurban atei olaraksa evde doar. Sk sk gnele eletirilmitir. Her sabah gkyznde doduundan, ona "en gen tanr" diye de hitap edilir. Odun onun yiyecei, tereya ise ieceidir. Gnde 3 kez beslenir. Tanrlarn kurban yedii azdr. Parlakl ok dikkat ekicidir. Tpk gne gibi parlar. aaas afak, gne nlar ve yamur bulutlarnn akan imekleri gibidir. Inlar ile gecenin karanln yok eder. [SUP][8][/SUP].
Agni, resimlerde ounlukla atee benzetilirdi. baca ve yedi n vard. ok parlakt alev rengindeydi ve 1000 gzyle her yne bakabilirdi.[SUP][5][/SUP] Vedik airler ondan scak ve sevecen bir tonda bahsederler. Bunun nedeni, evlerde evin efendisinin en byk yardmcs olmasdr. Agni onun karsn ve ocuklarn korur. Bu yzden ona €œGhapati€ (Evin Efendisi) denir.€ [SUP][9][/SUP]
Agni'nin dier tanrlardan daha fazla insan rkyla yakn ilikisi vardr. lmller arasnda lmsz, aptallar arasnda aklldr. Ondan daima evin iinde yaayan bir
misafir olarak bahsedilir. Bu yzden insanlarn en yakn akrabalar olarak kabul edilir. Evin babasdr ama kimi zaman bir erkek karde kimi zaman da tapnanlarnn olu olarak kabul edilir. nsanlarn tanrlar iin sunduklar adaklan alp tanrlara getirir. Bu zelliinden dolay tanrlar ve insanlar tarafndan nitelikli bir adak taycs yani eli olarak kabul edilir. nsanlar Agni'ye zenginlik ve uzun bir yaam iin tapnrlar .[SUP][7][/SUP]
Rig Veda'da Agni, sk sk "Gcn Olu" olarak anlr. O, her yerdedir. Kurban trenlerinin vazgeilmezidir. Alevleri kkreyen dalgalar, sesi ise cennetin gk grlemesi gibidir. Krmz duman gkyzne ykseldiinde sanki gkyzn destekler gibidir. Bu yzden ona "bayra dumanl" (dhuma ketu) denir.[SUP][5][/SUP] O, tanrlarn adaklarn diliyle yalayp yutar, yanan bayla btn ynleri kontrol eder. Tanrsal btn Adaklarn Efendisidir.[SUP][7][/SUP] Rigveda'da Agni'ye sk sk "Evin Efendisi" olarak hitap edilmektedir:
"Onlar, kurban adaklarnn taycs, en ok sevilen Evin Efendisi'ne Agni, Agni diye yalvarrlar..." [SUP][10][/SUP]
"lmsz Agni, senin sesin hotur. Tanrlar arasnda ilk sradasndr. nanl dindar lmller iin Evin Arkada, Evin Efendisi ve Eksiksiz Olan'sn." [SUP][11][/SUP]
Agni'nin Khandava ormann yak efsanesi olduka nldr. Efsaneye gre; Agni saysz kurban yediinden hazmszlk ekmeye balar. Hazmszlktan bir trl kurtulamayan Agni, tanr Brahma'nn yardmn ister. Brahma, Agni'ye ektii hazmszlktan ancak tanrlarn dmanlarnn yaad geni Khandava ormann yakmasyla kurtulacan syler. Agni derhal orman yakmaya gider. Ancak ormanda yaayanlar atei sndrrler. Agni, Brahma'nn yanna gelerek, olanlar anlatr Bunun zerine Brahma, Nara ve Narayana gelinceye kadar ormanda beklemesini tavsiye eder. Onlar orman yakmas iin Agni'ye yardm edeceklerdir. Agni Brahma'nn dedii gibi ormana giderek onlarn gelmesini beklemeye balar. O srada ndraprastha'da yaayan, Nara ve Narayana'nn bedenlenmeleri olan Arcuna ve Krina, Yamuna nehrinin kysna gelirler. Arcuna ve Krina'nn oraya geldii haberi duyulunca Agni bir aziz klnda onlarn yanna giderek, Khandava ormann yakmasna yardm etmeleri ister. Agni, orman birka kez yakmaya altn ancak bu abalarnn ndra tarafndan engellendiini syler. Bu iki kahraman kiinin dostluklarn kazanmak iin de Varuna tarafndan kendisine verilen kutsal silahlar onlara verir. Arcuna ve Krina'nn desteini alan Agni orman yakmaya balar. ndra, derhal iddetli bir saanak gnderir. Arcuna Agni'nin kendisine verdii oklardan adeta bir rt yaparak ormann stn kapatr ve saanak ormana ulaamaz. Sonunda Agni, tm orman yakarak hazmszlndan kurtulur.[SUP][12][/SUP]
Yine Mahabharata'da Agni'yle ilgili anlatlan bir efsanede yledir: Agni, aziz Bhrgu'nun laneti yznden yeraltna saklanr. Bu sre iinde Parvati, btn tanrlar lanetler ve tanrlar Asuralar tarafndan bozguna uratlr. Bu kt durumla kar karya kalan tanrlar, Brahma'nn yardmn isterler. Brahma, bu lanetten onlar ancak Agni'nin kurtaracan syler. Bunun zerine tanrlar Agni'yi aramaya balarlar ama hibir yerde onu bulamazlar. Yeryznde bu olay meydana geldiinde, Agni, okyanusun dibinde saklanyordu. Okyanus, Agni'nin scaklndan dolay srekli snmaya balam ve orada yaayan hayvanlarn hayatlarn ekilmez hale getirmitir. Bunun zerine kurbaalar tanrlara giderek Agni'nin yerini sylerler. Yerinin tanrlara haber verilmesinden dolay ileden kan Agni, kurbaalar asla hibir eyin tadn alamamalar iin lanetler. Kurbaalar, alayarak tanrlarn yanma giderler .. Tanrlar tarafndan tek tek kutsanarak lanetten kurtulurlar. Tanrlarn yerini bulmasn istemeyen Agni oradan ayrlr. Byk bir Banyan aacnn iine saklanr. Oradan geen bir fil, Agni'yi grerek yerini tanrlara haber verir. Buna fkelenen Agni, filin dilini kullanamamas iin lanetler. Tanrlar, fili kutsayarak, dilinin durumunun yemek yemesine engel olmayacan sylerler. Yeri bir kez daha tanrlar tarafndan renilen Agni, Banyan aacndan ayrlarak, ami aacnn iindeki bolua saklanr. ami aacnn iinde kk bir ku yaamaktadr ve tanrlara giderek Agni'nin yerini syler. Tanrlar bu sefer Agni oradan ayrlmadan onu bulurlar. Agni, kuu tmemesi iin lanetler ama tanrlar tarafndan kutsanan ku eskisi gibi tmeye balar. Tanrlar, Agni'ye balarna gelenleri anlatarak ancak onun yardmyla Parvati'nin lanetinden kurtulacaklarn sylerler. Agni, tanrlar lanetten kurtararak eski glerine sahip olmalarn salar.[SUP][7]
[/SUP]
Bahuchara Mata
Hindu bereket tanras.
Brahma
Hint Mitolojisinde tanrlarn en st tabakasn, yaratc tanr Brahma, koruyucu tanr Vinu ve cezalandrc tanr iva oluturmaktadr.[SUP][13][/SUP] Brahma, btn her eyin yaratcs olarak Tanr Brahma gsterilir ve bir Brahma gn ve gecesinin 8.640.000.000 yl olduu sylenir.[SUP][12][/SUP] Vedalar'da tanr Brahma€™nn ezel ve ebed, zaman ve mekndan mnezzeh, dourulmam, insanlar tarafndan idrak edilemeyen bir varlk olduundan da bahsedilir.[SUP][14][/SUP] O, evreni €œOm€ (Aum) szyle (sesiyle) yaratmtr ve bu ses her yerde ve her eyde tnlamaktadr.[SUP][15][/SUP] O, her eyin znde vardr, insanlarn iindeki ruh olarak duran Brahma, Atman'dr, Gerekte var olan aslnda sadece Brahma'dr ve btn her ey ondan tremitir.[SUP][16][/SUP]
Brahma, Hindu dininde yaratln tanrsdr. Vinu ve iva ile birlikte Trimurti denilen tanr lemesini tekil eder. Brahma Purana 'ya gre o Manu'nun babasdr. Manu, kendisinden btn insanlarn tredii kiidir. Ramayana'da ve Mahabharata'da Brahma btn insanlarn ilk ceddi olarak geer. Brahma, Hindu Vedanta felsefesinde btn varlklar kapsayc stn ruh olarak kabul edilen ve cinsiyetten mnezzeh Brahman ile kartrlmamaldr. Brahma'nn ei Saraswati'dir, ayrca Svitri veya Gyatri adyla da anlr. Saraswati, Vedalarn Annesi anlamnda Vedamta denilen vedik tanradr. Brahma ise vedik tanr Pracpati ile zdeletirilir. Vk Devi (Hitabet Tanras) olarak bilinen Saraswati'nin ei olmakla Brahma, Vgi (Hitabet ve Ses Tanrs) olarak da anlr.[SUP][17][/SUP]
Hinduizmde varlklarn oluumu, saf maddeden saf ruha doru bir srele ifade edilir. Bu iki u arasnda madde ve ruhtan oluan varlklar yer alr. Buna gre balangta sadece Brahma vard. Dierleri ondan sudur ederek varlk sahasna kmtr. Ancak bu oluumun ne zaman ve niin meydana geldii belli deildir. nk o, zaman srecinin dndadr.[SUP][13][/SUP]
Krmz elbiselerle sarldr. Brahma geleneksel olarak drt bal, drt elli, drt yz olan ve drt tane kolu olan ekilde tasvir edilir. Her ba, drt vedadan birini ezberden okumaya devam eder. zellikle Kuzey Hindistan€™da ounlukla ak sakall olarak tasvir edilir, bu sembol onun neredeyse sonsuz olan varln anlatr. Dier Hindu tanrlarndan farkl olarak Brahma silah tamaz. Drt elinden birisinde asa, birisinde kitap, bir dierinde €aksaml€ (gzlerden yaplm elenk) denilen bir tespih vardr, bu tespihle evrenin zamann takip eder. Brahma, elinde vedalar tutuyor olarak da tasvir edilir.
Puranalarda Brahma€™nn zamanla neminin azalmasndan bahseden birok hikye geer. Hindu dininin ballar, Brahma€™nn ve Sarasvati€™nin nimetlerini kaybetmeye insanlarn dayanamayacana inanrlar. Bu yoksunluun halkn yaratcln kstlayacana insanlarn zntlerini gidermeyi salayacak bilgiden mahrum brakacana inanrlar.[SUP][17][/SUP]
Hinduizme gre insan ruhunun eitli bedenlerde var olmaya devam etmesi, Brahma€™ya ulamak suretiyle sona erecektir. Dolaysyla Hinduizme gre yce hakikati, (Brahma) idrak etmek suretiyle ruh, en st mertebeye, mutlak huzura erimektedir.[SUP][13][/SUP]
yetavatara Upa.'da yaratc sebebin Brahma olup olmad sorulur:
"O sebep neydi? Brahma m ? Biz ne zaman ortaya ktk?
Ne yolla yayoruz ? Neyin zerinde duruyoruz?
Zevkler ve aclarla trl trl yaadmz
Hayatmz onun sayesinde midir, ey Brahma bilgisini bilenler?" [SUP][12][/SUP]
Hint inanna gre; Tanr Brahma, insanlara konumay retmek iin bir yaratk gndermi ve bu yaratk insanlara konumay retmitir.[SUP][88][/SUP]
Bhagavadgita kitabnda ise Brahma'dan yle sz edilir:
"17. Yaratc Tanr Brahma€™nn bir gnnn ve bir gecesinin binlerce a srdn bilenler gndzn ve gecenin ne demek olduunu anlarlar.
18. Brahma€™nn gn aardnda, Grnmez Olan eitli biimlerde ortaya kar; Brahma€™nn karanlk gecesi bastrdnda ise bu biimler yeniden grnmez olur.
ndus Vadisi Uygarl kimi kaynaklara gre M.. 2000'li yllarda kimi kaynaklara gre ise M.. 1800'l yllarda Ari g dalgas sebebiyle ortadan kalkmtr. M.. 1500€“600 yllar arasnda, Veda toplumu denilen yeni bir uygarln ortaya kt; bu toplumun dili ile Yunan, Roma, ran ve Orta Asya dilleri arasndaki benzerlik dolaysyla Veda Uygarl'nn Afganistan yoluyla Hindistan'a girmi istilaclar olabilecei izleniminin kuvvetle muhtemel olduu iddia edilmektedir. Hint mitolojisinin olumaya balamas byle uzun bir srecin iinde olmutur.[SUP][4][/SUP]
Yaanan toplumsal ve siyasi gelimelerle birlikte mitoloji de deiiklikler gstermi ve kimi tanrlar gcn yitirerek sahneden silinirken yerini yeni tanrlara brakmtr. Sonralar Hint tanrlarnn en nemlisi olan Vinu ve iva bugn de Hindulardn ba tanrlardr.Yeryznde yaayan en nemli tanr ate tanrs Agni'ydi. Frtna tanrs ndra havada, Gne tanrs Surya gkyznde yaard. Bir baka tanr da gkyznn kendisi olan Dyaus'tu. Dyaus ad ile Yunan tanrs Zeus'un ad arasnda bir balant vardr; Zeus gibi bu tanr da tm tanrlarn babasyd.[SUP][5][/SUP]
Trimurti
Hint inanna gre byk tanr vardr: var eden Brahma, koruyan Vishnu ve yok eden iva. Bu tanr, €œ biimli€ anlamna gelen ve ou zaman bal bir vcutla resmedilen Trimurti ortak adyla anlrlar.[SUP][6]
[/SUP]
Agni
Ate tanrs Agni, Rg Veda iinde yer alan 33 tanrdan biridir. Dyaus (Gkyz) ve Prithivi'nin (Yeryz) oludur. Kurbann Efendisi, Zenginliin Efendisi, Evin Efendisi, Ormann Mutlak Efendisi, Kuvvetin Olu, Btn Yaamn Efendisi, nsanlarn Elisi, Krmz Atlarn Efendisi, Hazinelerin Efendisi, Yeil Arazinin Efendisi, Btn nsanlarn mparator Efendisi, Mutluluun ve Kahraman Kuvvetin Efendisi, Bykba Hayvanlarn Efendisi, Dmanlarla Savaanlarn Efendisi, In Efendisi, Amrita'nn Efendisi isimleriyle anlr.[SUP][7][/SUP]
Agni, atein kiiletirilrni halidir. Ancak onun insani grnm gelimemitir. Adaklar hep onun adna sunulmutur.[SUP][7][/SUP] Agni, alev sal, sivri eneli, kzl sakall ve altn dili olarak betimlenir. Kurban ateiyle zdelemesine karn onun farkl dou ykleri vardr. doumludur. Gne olarak cennette, parlaklk olarak havada, kurban atei olaraksa evde doar. Sk sk gnele eletirilmitir. Her sabah gkyznde doduundan, ona "en gen tanr" diye de hitap edilir. Odun onun yiyecei, tereya ise ieceidir. Gnde 3 kez beslenir. Tanrlarn kurban yedii azdr. Parlakl ok dikkat ekicidir. Tpk gne gibi parlar. aaas afak, gne nlar ve yamur bulutlarnn akan imekleri gibidir. Inlar ile gecenin karanln yok eder. [SUP][8][/SUP].
Agni, resimlerde ounlukla atee benzetilirdi. baca ve yedi n vard. ok parlakt alev rengindeydi ve 1000 gzyle her yne bakabilirdi.[SUP][5][/SUP] Vedik airler ondan scak ve sevecen bir tonda bahsederler. Bunun nedeni, evlerde evin efendisinin en byk yardmcs olmasdr. Agni onun karsn ve ocuklarn korur. Bu yzden ona €œGhapati€ (Evin Efendisi) denir.€ [SUP][9][/SUP]
Agni'nin dier tanrlardan daha fazla insan rkyla yakn ilikisi vardr. lmller arasnda lmsz, aptallar arasnda aklldr. Ondan daima evin iinde yaayan bir
misafir olarak bahsedilir. Bu yzden insanlarn en yakn akrabalar olarak kabul edilir. Evin babasdr ama kimi zaman bir erkek karde kimi zaman da tapnanlarnn olu olarak kabul edilir. nsanlarn tanrlar iin sunduklar adaklan alp tanrlara getirir. Bu zelliinden dolay tanrlar ve insanlar tarafndan nitelikli bir adak taycs yani eli olarak kabul edilir. nsanlar Agni'ye zenginlik ve uzun bir yaam iin tapnrlar .[SUP][7][/SUP]
Rig Veda'da Agni, sk sk "Gcn Olu" olarak anlr. O, her yerdedir. Kurban trenlerinin vazgeilmezidir. Alevleri kkreyen dalgalar, sesi ise cennetin gk grlemesi gibidir. Krmz duman gkyzne ykseldiinde sanki gkyzn destekler gibidir. Bu yzden ona "bayra dumanl" (dhuma ketu) denir.[SUP][5][/SUP] O, tanrlarn adaklarn diliyle yalayp yutar, yanan bayla btn ynleri kontrol eder. Tanrsal btn Adaklarn Efendisidir.[SUP][7][/SUP] Rigveda'da Agni'ye sk sk "Evin Efendisi" olarak hitap edilmektedir:
"Onlar, kurban adaklarnn taycs, en ok sevilen Evin Efendisi'ne Agni, Agni diye yalvarrlar..." [SUP][10][/SUP]
"lmsz Agni, senin sesin hotur. Tanrlar arasnda ilk sradasndr. nanl dindar lmller iin Evin Arkada, Evin Efendisi ve Eksiksiz Olan'sn." [SUP][11][/SUP]
Agni'nin Khandava ormann yak efsanesi olduka nldr. Efsaneye gre; Agni saysz kurban yediinden hazmszlk ekmeye balar. Hazmszlktan bir trl kurtulamayan Agni, tanr Brahma'nn yardmn ister. Brahma, Agni'ye ektii hazmszlktan ancak tanrlarn dmanlarnn yaad geni Khandava ormann yakmasyla kurtulacan syler. Agni derhal orman yakmaya gider. Ancak ormanda yaayanlar atei sndrrler. Agni, Brahma'nn yanna gelerek, olanlar anlatr Bunun zerine Brahma, Nara ve Narayana gelinceye kadar ormanda beklemesini tavsiye eder. Onlar orman yakmas iin Agni'ye yardm edeceklerdir. Agni Brahma'nn dedii gibi ormana giderek onlarn gelmesini beklemeye balar. O srada ndraprastha'da yaayan, Nara ve Narayana'nn bedenlenmeleri olan Arcuna ve Krina, Yamuna nehrinin kysna gelirler. Arcuna ve Krina'nn oraya geldii haberi duyulunca Agni bir aziz klnda onlarn yanna giderek, Khandava ormann yakmasna yardm etmeleri ister. Agni, orman birka kez yakmaya altn ancak bu abalarnn ndra tarafndan engellendiini syler. Bu iki kahraman kiinin dostluklarn kazanmak iin de Varuna tarafndan kendisine verilen kutsal silahlar onlara verir. Arcuna ve Krina'nn desteini alan Agni orman yakmaya balar. ndra, derhal iddetli bir saanak gnderir. Arcuna Agni'nin kendisine verdii oklardan adeta bir rt yaparak ormann stn kapatr ve saanak ormana ulaamaz. Sonunda Agni, tm orman yakarak hazmszlndan kurtulur.[SUP][12][/SUP]
Yine Mahabharata'da Agni'yle ilgili anlatlan bir efsanede yledir: Agni, aziz Bhrgu'nun laneti yznden yeraltna saklanr. Bu sre iinde Parvati, btn tanrlar lanetler ve tanrlar Asuralar tarafndan bozguna uratlr. Bu kt durumla kar karya kalan tanrlar, Brahma'nn yardmn isterler. Brahma, bu lanetten onlar ancak Agni'nin kurtaracan syler. Bunun zerine tanrlar Agni'yi aramaya balarlar ama hibir yerde onu bulamazlar. Yeryznde bu olay meydana geldiinde, Agni, okyanusun dibinde saklanyordu. Okyanus, Agni'nin scaklndan dolay srekli snmaya balam ve orada yaayan hayvanlarn hayatlarn ekilmez hale getirmitir. Bunun zerine kurbaalar tanrlara giderek Agni'nin yerini sylerler. Yerinin tanrlara haber verilmesinden dolay ileden kan Agni, kurbaalar asla hibir eyin tadn alamamalar iin lanetler. Kurbaalar, alayarak tanrlarn yanma giderler .. Tanrlar tarafndan tek tek kutsanarak lanetten kurtulurlar. Tanrlarn yerini bulmasn istemeyen Agni oradan ayrlr. Byk bir Banyan aacnn iine saklanr. Oradan geen bir fil, Agni'yi grerek yerini tanrlara haber verir. Buna fkelenen Agni, filin dilini kullanamamas iin lanetler. Tanrlar, fili kutsayarak, dilinin durumunun yemek yemesine engel olmayacan sylerler. Yeri bir kez daha tanrlar tarafndan renilen Agni, Banyan aacndan ayrlarak, ami aacnn iindeki bolua saklanr. ami aacnn iinde kk bir ku yaamaktadr ve tanrlara giderek Agni'nin yerini syler. Tanrlar bu sefer Agni oradan ayrlmadan onu bulurlar. Agni, kuu tmemesi iin lanetler ama tanrlar tarafndan kutsanan ku eskisi gibi tmeye balar. Tanrlar, Agni'ye balarna gelenleri anlatarak ancak onun yardmyla Parvati'nin lanetinden kurtulacaklarn sylerler. Agni, tanrlar lanetten kurtararak eski glerine sahip olmalarn salar.[SUP][7]
[/SUP]
Bahuchara Mata
Hindu bereket tanras.
Brahma
Hint Mitolojisinde tanrlarn en st tabakasn, yaratc tanr Brahma, koruyucu tanr Vinu ve cezalandrc tanr iva oluturmaktadr.[SUP][13][/SUP] Brahma, btn her eyin yaratcs olarak Tanr Brahma gsterilir ve bir Brahma gn ve gecesinin 8.640.000.000 yl olduu sylenir.[SUP][12][/SUP] Vedalar'da tanr Brahma€™nn ezel ve ebed, zaman ve mekndan mnezzeh, dourulmam, insanlar tarafndan idrak edilemeyen bir varlk olduundan da bahsedilir.[SUP][14][/SUP] O, evreni €œOm€ (Aum) szyle (sesiyle) yaratmtr ve bu ses her yerde ve her eyde tnlamaktadr.[SUP][15][/SUP] O, her eyin znde vardr, insanlarn iindeki ruh olarak duran Brahma, Atman'dr, Gerekte var olan aslnda sadece Brahma'dr ve btn her ey ondan tremitir.[SUP][16][/SUP]
Brahma, Hindu dininde yaratln tanrsdr. Vinu ve iva ile birlikte Trimurti denilen tanr lemesini tekil eder. Brahma Purana 'ya gre o Manu'nun babasdr. Manu, kendisinden btn insanlarn tredii kiidir. Ramayana'da ve Mahabharata'da Brahma btn insanlarn ilk ceddi olarak geer. Brahma, Hindu Vedanta felsefesinde btn varlklar kapsayc stn ruh olarak kabul edilen ve cinsiyetten mnezzeh Brahman ile kartrlmamaldr. Brahma'nn ei Saraswati'dir, ayrca Svitri veya Gyatri adyla da anlr. Saraswati, Vedalarn Annesi anlamnda Vedamta denilen vedik tanradr. Brahma ise vedik tanr Pracpati ile zdeletirilir. Vk Devi (Hitabet Tanras) olarak bilinen Saraswati'nin ei olmakla Brahma, Vgi (Hitabet ve Ses Tanrs) olarak da anlr.[SUP][17][/SUP]
Hinduizmde varlklarn oluumu, saf maddeden saf ruha doru bir srele ifade edilir. Bu iki u arasnda madde ve ruhtan oluan varlklar yer alr. Buna gre balangta sadece Brahma vard. Dierleri ondan sudur ederek varlk sahasna kmtr. Ancak bu oluumun ne zaman ve niin meydana geldii belli deildir. nk o, zaman srecinin dndadr.[SUP][13][/SUP]
Krmz elbiselerle sarldr. Brahma geleneksel olarak drt bal, drt elli, drt yz olan ve drt tane kolu olan ekilde tasvir edilir. Her ba, drt vedadan birini ezberden okumaya devam eder. zellikle Kuzey Hindistan€™da ounlukla ak sakall olarak tasvir edilir, bu sembol onun neredeyse sonsuz olan varln anlatr. Dier Hindu tanrlarndan farkl olarak Brahma silah tamaz. Drt elinden birisinde asa, birisinde kitap, bir dierinde €aksaml€ (gzlerden yaplm elenk) denilen bir tespih vardr, bu tespihle evrenin zamann takip eder. Brahma, elinde vedalar tutuyor olarak da tasvir edilir.
Puranalarda Brahma€™nn zamanla neminin azalmasndan bahseden birok hikye geer. Hindu dininin ballar, Brahma€™nn ve Sarasvati€™nin nimetlerini kaybetmeye insanlarn dayanamayacana inanrlar. Bu yoksunluun halkn yaratcln kstlayacana insanlarn zntlerini gidermeyi salayacak bilgiden mahrum brakacana inanrlar.[SUP][17][/SUP]
Hinduizme gre insan ruhunun eitli bedenlerde var olmaya devam etmesi, Brahma€™ya ulamak suretiyle sona erecektir. Dolaysyla Hinduizme gre yce hakikati, (Brahma) idrak etmek suretiyle ruh, en st mertebeye, mutlak huzura erimektedir.[SUP][13][/SUP]
yetavatara Upa.'da yaratc sebebin Brahma olup olmad sorulur:
"O sebep neydi? Brahma m ? Biz ne zaman ortaya ktk?
Ne yolla yayoruz ? Neyin zerinde duruyoruz?
Zevkler ve aclarla trl trl yaadmz
Hayatmz onun sayesinde midir, ey Brahma bilgisini bilenler?" [SUP][12][/SUP]
Hint inanna gre; Tanr Brahma, insanlara konumay retmek iin bir yaratk gndermi ve bu yaratk insanlara konumay retmitir.[SUP][88][/SUP]
Bhagavadgita kitabnda ise Brahma'dan yle sz edilir:
"17. Yaratc Tanr Brahma€™nn bir gnnn ve bir gecesinin binlerce a srdn bilenler gndzn ve gecenin ne demek olduunu anlarlar.
18. Brahma€™nn gn aardnda, Grnmez Olan eitli biimlerde ortaya kar; Brahma€™nn karanlk gecesi bastrdnda ise bu biimler yeniden grnmez olur.