ceylannur
Yeni Üyemiz
E) ÇOCUKLARA AD KOYMA VE SÜNNET EDİLMELERİ KONUSUNDA HZ. PEYGAMBER'İN (S.A.)
TUTUMLARI
Akîka kurbanı konusunda Katâde—Hasan Basrî—Semüre senediyle ri*-vayet edilen hadiste Hz. Peygamber'in (s.a.), "Doğumunun yedinci günü akîka kurbanı kesilir ve ad konur" buyurduğu yukarıda geçti. Meymûnî diyor İçi: Doğan çocuğa ne zaman ad konacağını görüştük. Ebu Abdillah (Ahmed b. Hanbel) bize: "Enes'ten rivayet edildiğine göre üçüncü gün ad konur. Semüre ise yedinci gün ad konur diyor*" dedi.
Sünnet etme: İbn Abbas "Sahabiler, kendini idrak edinceye kadar çocuklarını sünnet etmezlerdi." demiştir. Meymûnî, Ahmed'in: "Hasan el-Basrî, bebeğin, doğumunun yedinci günü sünnet edilmesini mekruh görürdü." dediğini işittim, demektedir. Hanbel'in rivayetine göre Ebu Abdillah (Ahmed b. Hanbel) diyor ki: "Doğumunun yedinci günü sünnet edilmesinin bir sakıncası yoktur. Hasan el-Basrî, bunu, yahudilere benzememek için mekruh saymıştır. Bunda bir şey yok." Mekhûl ise: "Hz. İbrahim, oğlu İshak'ı doğumunun yedinci günü, İsmail'i ise on üç yaşında sünnet ettirdi." demiştir. Bunu Hallâl zikretmiştir. Şeyhülislâm İbn Teymiye: "Hz. İs-hak'ın sünnet edilişi kendi evladı için, İsmail'in sünnet edilişi de onun kendi evladı için bir sünnet oldu." demiştir. Hz. Peygamber'in (s.a.) ne zaman sünnet edildiği konusundaki tartışma yukarıda geçti.[743]
[743] Sünnet olma fıtrat hasletlerindendir. Nitekim Sahîhayn'da rivayet edilen bir hadisde Hz. Peygamber (s.a.) buyuruyor ki: "Fıtrat beştir: Sünnet olma, etek tıraşı, bıyıkları kısaltma,tırnaklan kesme, ve koltuk altını tıraş etme." Şa'bî, Rabîa, Evzâî, Yahya b. Saîd el-Ensârî, Mâlik, Şafiî ve Ahmed sünnet olmanın vacip ( = farz) olduğunu savunmaktadırlar. Ebu Hanîfe ise vaciptir, farz değildir diyor.. Onun "Sünnettir. Ter-keden günahkâr olur" dediği de rivayet edilir. İki taraf da görüşlerini destekleyici pek çok delil İleri sürmüşlerdir. Merhum müellif bunları (Tuhfetu'l-Mevdûd adlı eserinde, s. 160, 184) uzun uzadiya aktarmıştır. Oraya müracaat ediniz.
İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/335-336.
TUTUMLARI
Akîka kurbanı konusunda Katâde—Hasan Basrî—Semüre senediyle ri*-vayet edilen hadiste Hz. Peygamber'in (s.a.), "Doğumunun yedinci günü akîka kurbanı kesilir ve ad konur" buyurduğu yukarıda geçti. Meymûnî diyor İçi: Doğan çocuğa ne zaman ad konacağını görüştük. Ebu Abdillah (Ahmed b. Hanbel) bize: "Enes'ten rivayet edildiğine göre üçüncü gün ad konur. Semüre ise yedinci gün ad konur diyor*" dedi.
Sünnet etme: İbn Abbas "Sahabiler, kendini idrak edinceye kadar çocuklarını sünnet etmezlerdi." demiştir. Meymûnî, Ahmed'in: "Hasan el-Basrî, bebeğin, doğumunun yedinci günü sünnet edilmesini mekruh görürdü." dediğini işittim, demektedir. Hanbel'in rivayetine göre Ebu Abdillah (Ahmed b. Hanbel) diyor ki: "Doğumunun yedinci günü sünnet edilmesinin bir sakıncası yoktur. Hasan el-Basrî, bunu, yahudilere benzememek için mekruh saymıştır. Bunda bir şey yok." Mekhûl ise: "Hz. İbrahim, oğlu İshak'ı doğumunun yedinci günü, İsmail'i ise on üç yaşında sünnet ettirdi." demiştir. Bunu Hallâl zikretmiştir. Şeyhülislâm İbn Teymiye: "Hz. İs-hak'ın sünnet edilişi kendi evladı için, İsmail'in sünnet edilişi de onun kendi evladı için bir sünnet oldu." demiştir. Hz. Peygamber'in (s.a.) ne zaman sünnet edildiği konusundaki tartışma yukarıda geçti.[743]
[743] Sünnet olma fıtrat hasletlerindendir. Nitekim Sahîhayn'da rivayet edilen bir hadisde Hz. Peygamber (s.a.) buyuruyor ki: "Fıtrat beştir: Sünnet olma, etek tıraşı, bıyıkları kısaltma,tırnaklan kesme, ve koltuk altını tıraş etme." Şa'bî, Rabîa, Evzâî, Yahya b. Saîd el-Ensârî, Mâlik, Şafiî ve Ahmed sünnet olmanın vacip ( = farz) olduğunu savunmaktadırlar. Ebu Hanîfe ise vaciptir, farz değildir diyor.. Onun "Sünnettir. Ter-keden günahkâr olur" dediği de rivayet edilir. İki taraf da görüşlerini destekleyici pek çok delil İleri sürmüşlerdir. Merhum müellif bunları (Tuhfetu'l-Mevdûd adlı eserinde, s. 160, 184) uzun uzadiya aktarmıştır. Oraya müracaat ediniz.
İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/335-336.