Hasret ruzgari
Aktif Üyemiz
Ukul-ü selime yanında muhakkaktır ki: hilkatte hayır asıl, şer ise tebaîdir. Hayır küllî, şer cüz'îdir. Şöyle görünüyor ki: Âlemin her bir nevine dair bir fen teşekkül etmiş ve etmektedir. Fen ise, kavaid-i külliyeden ibarettir. külliyet-i kaide ise, o nevde olan hüsn-ü intizamına keşşaftır. Demek cemi fünun, hüsn-ü intizama birer şahid-i sadıktır. Evet külliyet, intizama delildir. Zira bir şeyde intizam olmazsa, hüküm külliyetiyle cereyan edemez. Çok istisnaatıyla perişan oluyor. Bu şahidleri tezkiye eden, nazar-ı hikmetle istikra-i tamdır. Fakat bazen intizam görülmüyor. Çünkü dairesi, ufk-u nazardan daha geniş, tamamen tasavvur ve ihata olunmadığı için, nizamın tasvir-i bîmisali kendini gösteremiyor. Binaenaleyh umum fünunun şehadetleriyle ve nazar-ı hikmetten neşet eden istikra-i tammın tasdikiyle sabittir ki: hilkat-ı âlemde maksud-u bizzat ve galib-i mutlak, yalnız hüsn ve hayr ve hak ve kemaldir. Amma şer ve kubh ve bâtıl ise; tebaiye ve mağlube ve mağmuredirler. Eğer çendan savlet etseler de muvakkattır.
1- İyice düşünün. (Sebe Suresi: 46)
2- Farkında değiller. (Bakara Suresi: 9)
3- Aklını kullanıp düşünenler. (Bakara Suresi: 164)
4- Aklını kullanıp anlamazlar. (Yunus Suresi: 42)
5- Biliyorlar, anlıyorlar. (Bakara Suresi: 75)
6- Ey akıl sahipleri, bundan ibret alın. (Haşir Suresi: 2)
7- Bu ifadenin açıklaması metin içinde verilmiştir.
8- Bu ifadenin açıklaması metin içinde verilmiştir.
1- İyice düşünün. (Sebe Suresi: 46)
2- Farkında değiller. (Bakara Suresi: 9)
3- Aklını kullanıp düşünenler. (Bakara Suresi: 164)
4- Aklını kullanıp anlamazlar. (Yunus Suresi: 42)
5- Biliyorlar, anlıyorlar. (Bakara Suresi: 75)
6- Ey akıl sahipleri, bundan ibret alın. (Haşir Suresi: 2)
7- Bu ifadenin açıklaması metin içinde verilmiştir.
8- Bu ifadenin açıklaması metin içinde verilmiştir.
Moderatör tarafında düzenlendi: