Mina'da Gecelemek:

ceylannur

Yeni Üyemiz
Mina'da Gecelemek:



Abbas b. Abdülmuttalib, sikâye (hacılara su dağıtma) görevinden do­layı Mina gecelerinde, Mekke'de geceleme izni istedi. Hz. Peygamber (s.a.) de izin verdi.[637]

Deve çobanları kendisinden, Mina dışında develerin yanında geceleme izni istediler. Onlara, kurban günü cemre taşlayıp kurban gününden sonra da iki günün cemre taşlama ibadetini birleştirerek iki günden birinde taşla­maları konusunda ruhsat verdi.[638]

Mâlik diyor ki: Sanırım râvi: "O iki günün ilkinde taşlayıp sonra Ne­fir gününde (hacıların Mina'dan Mekke'ye akın ettikleri gün) cemre taşla­maları konusunda ruhsat verdi." demiştir.

İbn Uyeyne diyor ki: Bu hadise göre Hz. Peygamber (s.a.) çobanlara bir gün taşlama, bir gün ara verme ruhsatı vermiştir. Her iki grup için sünnetteki uygulamadan dolayı Mina'da gecelemeyi terketme caizdir. Cem­re taşlamayı ise terketmiyorlardı. Yalnızca onların, tehir edip geceleyin taş­lama ve iki günün cemre taşlamasını bir günde yapma ruhsatlan vardı. Hz. Peygamber (s.a.) sikâye görevlilerine ve çobanlara geceleme konusun­da ruhsat verdiğine göre bir kimse malının zayi olmasından korksa, yahut hasta olup ondan geri kalmaktan korksa yahut da hasta olduğu için (Mi­na'da) gecelemesi mümkün olmasa nassm bunlara tenbihinden dolayı o kimseden Mina'da geceleme görevi düşer. En iyi bilen ALLAH'dır. [639]

[637] Buharî, 25/75, 133; Müslim, 1315. Hafız İbn Hacer diyor ki: Hadis, Mina'da gecele­menin vacip ve bunun hac görevlerinden biri olduğuna delildir. Çünkü bir şeye ruh­sat adı verilmesi, zıddının azimet olmasını icabettirir. İzin, sözü edilen sebepten dola­yı verilmiştir. Şayet o sebep veya o anlamda bir sebep bulunmazsa izin hası! olmaz. Cumhur, bu işin vacip olduğunu söylemiştir. Şafiî'nin bir görüşüne, İmam Ahmed'-den gelen bir rivayete ve hanefî mezhebine göre bu sünnettir.

[638] Mâlik, Muvaita, 1/408,-Ebu Davud, 1975; Tirmizî, 955; Nesâî, 5/273; İbn Mâce, 3037. Senedi sahihtir.

[639] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/291.
 
Üst Alt