Sehiv secdesi ne zaman ve nasıl yapılır?

ceylannur

Yeni Üyemiz
Sehiv secdesi ne zaman ve nasıl yapılır?
Soru
Sehiv secdesi ne zaman ve nasıl yapılır?


Secde alnı yere koyma; aşırı saygı gösterme; sehiv dalma gaflet etme bilmeyerek terk etme demektir. Sehiv secdesi ise yanılmak suretiyle namazın rükünlerinden birisini geciktirme veya bir vacibi terk ya da geciktirme halinde namazın sonunda yapılması gereken iki secde demektir.

Bir rüknün tehiri veya bir vacibin terk yahut tehiri halinde son oturuşta yalnız Tahiyyat okunduktan sonra iki tarafa selâm verilir daha sonra "
allah.gif
u ekber" denilerek secdeye varılıp üç kere "Sübhane Rabbiyel a'lâ" okunur; sonra "
allah.gif
u ekber" denilerek oturulur bir tesbih miktarı celseden sonra yeniden "
allah.gif
u ekber" diye ikinci secdeye varılır; yine üç defa "Sübhane Rabbiyel-a'lâ" okunduktan sonra "
allah.gif
u ekber" denilerek oturulur. Tahiyyat
allah.gif
ümme salli ve
allah.gif
ümme barik ve Rabbenâ âtinâ duaları okunduktan sonra önce sağ tarafa sonra da sol tarafa selâm verilir.

Yalnız sağ tarafa selâm verildikten sonra sehiv secdelerinin yapılması daha faziletli ve ihtiyata daha uygundur. Nitekim cemaatla kılınan namazlarda cemaatin yanlışlıkla dağılmasına meydan vermemek için
yalnız sağ tarafa selâmdan sonra sehiv secdelerinin yapılması gerekli görülmüştür.
Hanefilerin sağlam görülen görüşüne göre sehiv secdesi vacib genel olarak diğer mezheplere göre ise sünnettir
(İbnül-Hümâm Mısır 1316/1898 I 355 374; el-Kâsânî Bedâyiu's-Sanâyi' Beyrut 1394/197 I163-179; el-Meydânî el-Lübâb İstanbul t.y. I 95 vd.; ez-Zühaylî el-Fıkhul-İslâmî ve Edilletüh Dımaşk 1405/1985 I 87 vd.).

Fethul-Kadîr
Hanefilerin bu konuda dayandığı delil Abdullah b. Mes'ud (r.a)'den nakledilen şu hadistir: "Sizden birisi namazında şüpheye düşerse sonra selam verip sehiv secdesi yapsın yani yanıldığı için iki secde daha yapsın " (Buhârî Salat 31; Müslim Mesâcid 88 89; Ebû Dâvud 190 191 193; Nesâî Sehv 24 İkâme 25; İbn Mâc 132 Muvatta' Nidâ 61-63; Ahmed b. Hanbel I 190 193
allah.gif
elçisinin şöyle buyurduğunu nakleder: "Sizden biri namazı üç rek'at mı yoksa dört rek'at mı kıldığında şüpheye düşerse şüphesini atsın ve kesin olarak bildiği ne ise onun üzerinden namazı tamamlasın. Selâm vermeden önce de iki secde yapsın. Eğer beş kılmış ise bu secdeler namazına şefaatçi olur bu iki secde şeytanın kendisinden uzaklaşmasına vesile olur"
(Buhârî Sehv 6 7; Müslim Salât 19 20; Ahmed b. Hanbel III 12 37 42).
doğrusunu araştırsın ve namazını kanaatine göre tamamlasın Salât 204-206). Ebû Saîd el-Hudrî (r.a) de tam kılmış durumda ise 133; Mâlik
Hz. Peygamber ile Ashab-ı kiramın gerektiği durumda sehiv secdesi yapmaları bu secdenin vacib olduğunu gösterir. Haccın vaciblerinden birisinin eksik kalması halinde bunu telâfi için kurban kesilmesi gibi namazdaki eksiklerin tamamlanması için vacib kılınmıştır.
sehiv secdesi de
Hanefilere göre; Namaz kılan kişi bu secdeyi terketmekle günahkâr olur fakat namazı fasit olmaz. Çünkü sehiv secdesi kaybolmuş bir şeyin tazminidir. Bir şeyin tazmini ise ancak vacib olur. Sehiv secdesi fakat bir rükün olan meselâ bir rükuu yapmamaktan doğan eksikliği kaldırmaz.
teşehhüdü okumak ve selâm vermek gibi vacib olan işlerin yapılmasından doğan günahı kaldırır
Sehiv secdesi imama ve tek başına namaz kılana vacibtir. İmama uyan kişi namazında yanılırsa onun üzerine sehiv secdesi vacib olmaz. Eğer İmam yanılmışsa cemaatin ona uyması vacib olur. Eğer imama uyan kişi müdrik veya mesbuk ise onun da imamın sehiv secdesine katılması gerekir. Eğer imam sehiv secdesini yapmazsa bu secde cemaatten de düşer. Çünkü cemaatin imama uyması gerekir. Fakat mesbuk yalnız secdelerde imama uyar selâmda ona uymaz
(bk. "Müdrik"; "Mesbûk" "Lâhik" mad.).

Sehiv secdesi vakit namazı kılmaya elverişli olduğu zamanlarda ve durumlarda vacibtir. Meselâ; sabah namazını kılarken selâm verdikten sonra güneş doğsa veya ikindi namazında güneşin ufuktaki kırmızılığı iyice ortaya çıksa bu kimseden sehiv secdesi düşer.

Cuma ve bayram namazlarında kalabalık bir cemaat varsa karışıklığa meydan verilmemesi için sehiv secdesinin terkedilmesi daha uygun görülmüştür. Bir kimse sehiv secdesini yaparken yanılsa ayrıca bir sehiv secdesi daha yapması gerekmez.

Farz vacib veya sünnet bir namazın kendi içinde kıyam kıraat rükû ve secde gibi farzları; Fâtiha süre ilâvesi tertibe uymak gibi vacibleri; oturuşlarda
allah.gif
ümme Salli-
allah.gif
ümme bârik duaları gibi sünnetleri vardır. Bunlara tam olarak riayet edilince eksiksiz namaz kılınmış olur.

Herhangi bir namazda bir farzın kasten veya yanılarak terk edilmesi o namazın iadesini gerektirir. Bu büyük eksikliği tamamlamak için sehiv secdeleri yeterli olmaz.

Bir vacibin kasten terk veya tehiri ise kötü bir iş olup bundan dolayı sehiv secdesi gerekmezse de; böyle bir namazı yeniden kılmak daha uygundur. Bir vacibin yanılarak terk veya tehir edilmesi ise sehiv secdelerini gerektirir. Bu yolla o eksiklik telâfi edilmiş olur. Bir sünnetin kasten veya yanılarak terki ise sehiv secdesini gerektirmez sevap ve faziletten mahrum kalmaya sebep olur.
fakat böyle bir hareket bir kusurdur
Sehiv secdesinin sebepleri şunlardır:

1) Kasten yapılan işlerden dolayı üç yerde sehiv secdesi yapmak gerekir. İlk oturuşu terketmek yahut birinci rekâttan bir secdeyi namazın sonuna bırakmak yahut da bir rükün eda edecek kadar bir süre tefekküre dalarak bir şey yapmamak.

2) Namazın vaciblerinden birini yanılarak terketmekle sehiv secdesi gerekir. Bu da ya o vacibi terketmek geri bırakmak öne almak
namaza bir şey eklemek veya bir şeyi eksiltmek şekillerinde ortaya çıkabilir.
Terk veya tehir halinde sehiv secdesini gerektiren bu vacibler on bir tanedir. Bunlardan altı tanesi aslî olup şunlardır:

a) Farz namazların ilk iki rek'atında Fâtiha süresinin tamamını veya çoğunu terketmek.

b) Farz namazların ilk iki rek'atında Fâtiha'dan sonra üç kısa âyet veya uzun bir âyet okumayı terketmek.

c) Namazlarda açıktan veya gizli okuma esasına uymamak. İmamın akşam namazında gizli öğle namazında açıktan okuması gibi namazı yalnız kılan kimse de aynı hükme tabi olur. Bu durumda namazın sonunda sehiv secdesi yapılarak bu eksiklik giderilir.

Gizli okunacak yerde Fâtiha'nın çoğu açık okunsa geri kalanı gizli okunur. Bunun aksine açık okunacak bir namazda Fâtiha'nın bir bölümü gizli okunsa yeni baştan açıktan okunması gerekir. Böylece tek namazda birleşmemiş olur. Başka bir görüşe göre yeniden başlamak gerekmez yanlışlıkla sessiz okuduğu anlaşılınca geri kalan kısım sesli okunmakla yetinilir.
açık ve gizli okuyuş
d) Üç veya dört rekatlı namazların ilk oturuşunda teşehhüdü terketmek.

e) Son oturuşta teşehhüdü terketme

f) Bir rekâtın içinde tekrarlanması gereken bir işi yapmakta sırayı gözetmemek. Bu fiil her rekâtın ikinci secdesidir. Meselâ; bir kimse namazın sonunda terkettiği bu secdeyi hatırlayıp o secdeyi de yerine getirse sıraya uymadığından dolayı bu kimseye sehiv secdesi yapmak vacib olur.
bir rekâtta ilk secdeden sonra yanılarak sonraki rekâta kalkar ve o rekâtı iki secdesi ile yerine getirdikten sonra
g) İftitah tekbirinden sonra rükuya gidip yanıldığını anlayarak geri dönüp Fâtiha ve ilâve süre okuyan kimse rükuu yeniler tertibe riayet etmediği için de sehiv secdesi yapar. Bunun gibi tilâvet secdesini yerinde yapmayıp terk etmek de sehiv secdesini gerektirir.

Diğer yandan ayakta duracak yerde oturmak oturacak yerde ayağa kalkmak durumlarında olduğu gibi bir farzın yerini değiştirmek veya tehir etmek de sehiv secdesini gerektirir.

h) Rükû ve secdede ta'dili erkânı terketmek. Sahih görülen görüşe göre yanılarak ta'dili erkânı terkeden kimsenin sehiv secdesi yapması vacib olur.

i) Farz namazlarda kıraatin yerini değiştirmek. Meselâ; ilâve süreden sonra Fâtiha okumak veya dört rekâtlı namazların son iki rekâtında süre okumak gibi durumlarda sehiv secdesi yapmak gerekir.

j) Vitir namazının kunutunu terketmek. Bu da kunutu okumadan rükûya varmakla gerçekleşir. Kunutu terk eden kimse sehiv secdesi yapar.

k) Kunut tekbirini terketmek I) Bayram tekbirlerinin tamamını veya bir bölümünü terketmek yahut bayram namazının ikinci rekâtının rükû tekbirini terketmek gibi durumlarda da sehiv secdesi yapmak gerekir. Çünkü bunlar vacib tekbirlerdir. Birinci rekâtın rükû tekbiri böyle değildir.

3) Namaza namaz cinsinden olmayan bir şeyi ilâve etmek. İki kere rükû etmek gibi. Bu durumda namazın sonunda sehiv secdesi gerekir.

4) Yanılarak terkedilen fiile geri dönmek:

Bir kimse yanılarak birinci oturuşu yapmasa sonra bu durumu hatırlasa bakılır; eğer oturma haline daha yakın ise geri döner ve oturup teşehhütte bulunur. Eğer ayakta durma haline daha yakın ise namazın sonunda sehiv secdesi yapar.
geri dönmez
Son oturuşu yanılarak terkedip beşinci rekâta kalkan kimse beşinci rekâtın secdesini yapmamışsa geri döner ve oturur sonunda da sehiv secdesi yapar.Eğer bu kimse beşinci rekâtın secdesini yapmışsa farzı bâtıl olur ve kıldığı namaz nâfileye dönüşür. Böyle bir kimsenin bu namazı altıya tamamlaması menduptur. Bu hüküm Ebû Hanîfe ile İmam Muhammed'e göredir.

Eğer son oturuşta teşehhüt miktarı oturduktan sonra yanılarak ayağa kalkarsa bu oturuşu birinci oturuş sanarak selâm vermemişse bakılır: Beşinci rekâtın secdesini yapmadıysa tekrar otururEğer beşinci rekâtın secdesini yapmışsa müstehap olarak bu namaza bir rekât daha ilâve eder. Bu kimsenin kıldığı farz namaz tamam olur Çünkü son oturuş kendi mahallinde olmuştur.Fazla olarak kılınan iki rekât ise bu kimse için nafile hükmünde olmuş olur.

5) Namazda rekât sayısında şüphelenmek:

Bir kimse namazında şüphelenerek üç mü yoksa dört mü kıldığını hatırlamasa eğer yanılma olayı bu kişinin başına ilk defa gelmişse
allah.gif
elçisi; Sizden biri namazında kaç rekât kıldığı hususunda şüpheye düşerse namazını yeniden kılsın " (Zeylaî bu hadis için "garib" demiştir. bk. Nasbu'r-Râye II 173) buyurmuştur.
yani bu gibi şüphelenmeler o kişide devamlı bir âdet hâline gelmemişse namazını yeniden kılmalıdır. Bunu yeniden kılmak için oturarak selâm vermesi daha uygundur.Çünkü
Eğer böyle bir kimseye çoğu kez şüphelenme durumu geliyorsa galip olan kanaatine göre namazına devam eder. Üç veya dört rekâttan hangisi hakkındaki kanaatı ağır basıyorsa o tarafı tercih eder. Çünkü sık sık vesveseye düşen kimsenin namazını yeniden kılmasında güçlükler vardır. Hz. Peygamber (s.a.s) bu konuda şöyle buyurmuştur: "Sizden biri şüphelendiği zaman doğruyu araştırsın ve namazını tamamlasın "

(Buhârî Salât 31; Müslim Mesâcid 88, 89 Salât 190 191 193; Nesâi Sehv 24 25)
Ebû Davud
Namazda şüphelenip kaç rekât kıldığı hususunda kesin bir kanaata varamayan kimse en az rekâtı esas alarak namazına devam eder.Çünkü en azı hakkındaki bilgi kesindir. Böyle bir kimse oturması lâzım geldiğine kanaat getirdiği her yerde oturmalıdır.Böylece farz veya vacib olan bir oturuşu terketmemiş olur Meselâ; dört rekâtlı bir namazda kılmakta olduğu rekâtın birinci mi yoksa ikinci mi olduğu hususunda şüphe eden kimse araştırmasına göre amel eder Eğer araştırması bir sonuç vermezse en az olan bir rekatı esas alarak namaza devam eder.Ancak bunun ikinci rekâtında oturmak vaciptir.Sonra kalkıp bir rekât daha kılar ve oturur. Bu konuda delil
allah.gif
üç mü yoksa dört mü kıldığını bilemezse şüpheyi atsın ve en az rekâtı esas alarak namazına devam etsin " (Zeylaî Nasbü'r-Râye II 174)

elçisinin şu hadisidir: "Sizden biri namazında şüphe eder
Bir kimse namazda iki defa veya daha fazla yanılırsa hepsi için namazın sonunda bir tek sehiv secdesi (iki secde) yapması yeterlidir. Çünkü Rasûlüllah (s.a.s) şöyle buyurmuştur:

"Sizden biri yanıldığı zaman iki defa secde etsin " (İbn Mâce İkâme

Bu hadis iki kere yanılmayı da kapsamaktadır.
Diğer yandan bu son hadis rukûlu ve secdeli olan bütün vacib sünnet ve diğer nafile namazlardaki yanılmaları da kapsamına almaktadır.

Tek başına namaz kılanın açıktan veya gizlice okumasından dolayı zâhiru'r-rivâye'ye göre sehiv secdesi gerekmez. Ancak gizlice okunacak yerde meselâ; öğle namazında açıktan okuması kasta dayanıyorsa kötü bir iş sayılır

Tek başına namaz kılanın gündüz kılacağı nâfile namazlarında açıktan kıraatta bulunması mekruhtur.

İmam meselâ sabah namazında Fâtiha'yı yanılarak gizlice okuyupilâve edeceği süreyi açıktan okur. Fâtiha'yı yeniden okumaz
sonra hatırlasa
Dört veya üç rekâtlı farz veya vitir namazlarında birinci oturuşta yanılarak "
allah.gif
ümme salli alâ Muhammedin ve alâ âli Muhammed" denilmesi ve Ebû Hanîfe'den bir rivayete göre bu Tahiyyattan sonra bir harf bile ziyade edilmesi sehiv secdelerini gerektirir. Fakat son oturuşlarda Tahiyyattan sonra Kuran okunması dua edilmesi sehiv secdelerini gerektirmez Çünkü son oturuş dua ve senâ mahallidir Kuran ise dua ve senâyı içine alır
Tahiyyat okunduktan sonra
İmam yanıldığı zaman yanıldığını hatırlatmak konusunda
allah.gif
elçisi şöyle buyurmuştur: "Erkeklerin sübhanellah demesi kadınların ise el çırpması gerekir" (eş-Şevkani Nehyül-Evtâr II 320 vd)

İmam Şafii de Ahmed b.Hanbele göre sehiv secdeleri iki tarafa selâm verilmeden yapılmalıdır.İmam Mâlike göre ise secde namaza bir ilâve yüzünden yapılacaksa bunun selâmdan sonra; bir eksiklik yüzünden ise selâmdan önce yapılmalıdır.
alıntı...
 
Üst Alt