nefsimutmainne
Aktif Üyemiz
YARATILIŞ ÇAMURUNUZUN KIVAMINI BİLİYOR MUSUNUZ?
Kur'an-ı Kerim'de Hazreti Adem'in topraktan yaratılış safhaları şöyle beyan buyrulmaktadır:
1.Toprak Safhası:
.......(Allah) Adem'i topraktan yarattı, sonra ona ol dedi, o da hemen oluverdi. Al-i İmran,59
Toprak killi, kumlu, sert, yumuşak olduğu gibi insanlar da tabiat itibari ile farklılık arz etmektedir. Toprak çiğnenir, her şey onun üzerinde rahatlıkla işlenebilir. Toprak buna karşı hiçbir aksülamelde bulunmaz. İşte bu insandaki sabır, tevazu ve alçak gönüllülük gibi vasıflar bundan gelmektedir. Buna mukabil, toprağın hareketsizliğinden atalet ve tembellik gibi vasıflar da insan da tezahur etmektedir.
2.Çamur Safhası:
''Allah yarattığı her şeyi en güzel şekilde yaratmış ve insanı yaratmaya da çamurdan başlamıştır. es-secde,7
Çamur safhasında su devreye girmektedir.Su, öncelikle temizleyicidir ve saflığı temsil eder. Bu açıdan da su; insandaki iffeti, namusu ve maddi temizlik duygularını temsil etmektedir.
3.Yapışkan Çamur Safhası:
''....Şüphesiz Biz onları (Adem ve neslini) yapışkan bir çamurdan yarattık.'' es-Saffat,11
Yapışmak, kopmamak insanın sadakat duygusunu ve bağlılığını gösterir. İnsanın inat etmesi ve müdafaa ettiği fikirlerinde ısrar etmesi de bu safhanın bir neticesidir.
4.Havada Kurumuş Çamur Safhası:
''And olsun Biz insanı, (havada) kurumuş bir çamurdan şekillendirilmiş balçıktan yarattık.'' el-Hicr,26
Ayette zikredilen ''salsal:havada kurumuş çamur'' safhasında ''hava'' unsuru devreye girmektedir. Hava, insanın çamuruna hareketliliği getirmiştir. İnsanın tabiatındaki istikrarsızlık, döneklik, ahde vefasızlık ve yıkıcılık vasıfları bu safhanın bir neticesidir.
5.Şekillenmiş Balçık Safhası:
''Hani, Rabbin meleklere demişti ki: ''Ben (havada) kurumuş bir çamurdan, şekillenmiş balçıktan bir insan yaratacağım.'' el-Hicr,28
''Hame-i mesnun:şekillenmiş balçık'' safahası insanın şekil alma, terbiye ve tezkiye edilebilme husussiyetine işaret etmektedir. Onun bu vasfının iyiye de kötüye de kullanılma imkanı vardır. Mühim olan, ona doğru istikamet verebilmektir.
6. Ateşte Pişmiş Çamur Safhası
''Allah, insanı, ateşte pişmiş çamura benzeyen bir balçıktan yarattı.'' er-Rahman,14
Bu safhada ateş unsuru devreye girmektedir. İnsanın kibir, gurur, kıskançlık, Allah'ın emirlerine karşı gelme ve aldatıcı olma vasıfları ateşten neş'et etmektedir.
Mü'minun Suresi'nin 12-14.ayetleri Hazreti Adem'den sonra onun sülbünden gelecek her bir insanın yaratılış macerasını şöyle hülasa etmektedir:
Bu hakikat gösteriyor ki, insanın bedeni, dünyada yaşadığı safhalarla ve kendi zati durumuyla faniliğe mahkumdur. Aslolan ve ebedi olan ruhi sultanidir ki, cennet cehennem, saadet ve şekavet yolculuğu bununla olacaktır. Hz Mevlana kuddise sirruh der ki:
''Bedenine yağlı ballı şeyleri az ver: Çünkü tenini besleyen, nefsani arzulara dönüşüyor ve sonunda rezil olup gidiyor.''
''Ruha manevi gıdalar ver. Olgun düşünüş, ince anlayış ve ruhi gıdalar sun da , gideceği yere; ukba alemine güçlü, kuvvetli gitsin.!''
Kur-ân-ı Kerim Işığında Nebiler Silsilesi, Hz Adem Bölümü.
(büyük boy)
DEVAM EDECEK...
(Nefsimizi, zaaf noktalarımızı iyi tanırsak terbiye ederek ruhi karakterlerimizi aktif etmenin yolu kolaylaşacaktır. Olaylar karşısındaki duygularımızın/nefsimizin pusulasının hangi yönü gösterdiğini öğrenmek için fazla geç kalmadan ilim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir sözünü ölüm gelmeden laf ile değil hal ile tecrübe etmeye azmetmelidir.)
Allah'a CC emanet olunuz.
Kur'an-ı Kerim'de Hazreti Adem'in topraktan yaratılış safhaları şöyle beyan buyrulmaktadır:
1.Toprak Safhası:
.......(Allah) Adem'i topraktan yarattı, sonra ona ol dedi, o da hemen oluverdi. Al-i İmran,59
Toprak killi, kumlu, sert, yumuşak olduğu gibi insanlar da tabiat itibari ile farklılık arz etmektedir. Toprak çiğnenir, her şey onun üzerinde rahatlıkla işlenebilir. Toprak buna karşı hiçbir aksülamelde bulunmaz. İşte bu insandaki sabır, tevazu ve alçak gönüllülük gibi vasıflar bundan gelmektedir. Buna mukabil, toprağın hareketsizliğinden atalet ve tembellik gibi vasıflar da insan da tezahur etmektedir.
2.Çamur Safhası:
''Allah yarattığı her şeyi en güzel şekilde yaratmış ve insanı yaratmaya da çamurdan başlamıştır. es-secde,7
Çamur safhasında su devreye girmektedir.Su, öncelikle temizleyicidir ve saflığı temsil eder. Bu açıdan da su; insandaki iffeti, namusu ve maddi temizlik duygularını temsil etmektedir.
3.Yapışkan Çamur Safhası:
''....Şüphesiz Biz onları (Adem ve neslini) yapışkan bir çamurdan yarattık.'' es-Saffat,11
Yapışmak, kopmamak insanın sadakat duygusunu ve bağlılığını gösterir. İnsanın inat etmesi ve müdafaa ettiği fikirlerinde ısrar etmesi de bu safhanın bir neticesidir.
4.Havada Kurumuş Çamur Safhası:
''And olsun Biz insanı, (havada) kurumuş bir çamurdan şekillendirilmiş balçıktan yarattık.'' el-Hicr,26
Ayette zikredilen ''salsal:havada kurumuş çamur'' safhasında ''hava'' unsuru devreye girmektedir. Hava, insanın çamuruna hareketliliği getirmiştir. İnsanın tabiatındaki istikrarsızlık, döneklik, ahde vefasızlık ve yıkıcılık vasıfları bu safhanın bir neticesidir.
5.Şekillenmiş Balçık Safhası:
''Hani, Rabbin meleklere demişti ki: ''Ben (havada) kurumuş bir çamurdan, şekillenmiş balçıktan bir insan yaratacağım.'' el-Hicr,28
''Hame-i mesnun:şekillenmiş balçık'' safahası insanın şekil alma, terbiye ve tezkiye edilebilme husussiyetine işaret etmektedir. Onun bu vasfının iyiye de kötüye de kullanılma imkanı vardır. Mühim olan, ona doğru istikamet verebilmektir.
6. Ateşte Pişmiş Çamur Safhası
''Allah, insanı, ateşte pişmiş çamura benzeyen bir balçıktan yarattı.'' er-Rahman,14
Bu safhada ateş unsuru devreye girmektedir. İnsanın kibir, gurur, kıskançlık, Allah'ın emirlerine karşı gelme ve aldatıcı olma vasıfları ateşten neş'et etmektedir.
Mü'minun Suresi'nin 12-14.ayetleri Hazreti Adem'den sonra onun sülbünden gelecek her bir insanın yaratılış macerasını şöyle hülasa etmektedir:
Bu hakikat gösteriyor ki, insanın bedeni, dünyada yaşadığı safhalarla ve kendi zati durumuyla faniliğe mahkumdur. Aslolan ve ebedi olan ruhi sultanidir ki, cennet cehennem, saadet ve şekavet yolculuğu bununla olacaktır. Hz Mevlana kuddise sirruh der ki:
''Bedenine yağlı ballı şeyleri az ver: Çünkü tenini besleyen, nefsani arzulara dönüşüyor ve sonunda rezil olup gidiyor.''
''Ruha manevi gıdalar ver. Olgun düşünüş, ince anlayış ve ruhi gıdalar sun da , gideceği yere; ukba alemine güçlü, kuvvetli gitsin.!''
Kur-ân-ı Kerim Işığında Nebiler Silsilesi, Hz Adem Bölümü.
(büyük boy)
DEVAM EDECEK...
(Nefsimizi, zaaf noktalarımızı iyi tanırsak terbiye ederek ruhi karakterlerimizi aktif etmenin yolu kolaylaşacaktır. Olaylar karşısındaki duygularımızın/nefsimizin pusulasının hangi yönü gösterdiğini öğrenmek için fazla geç kalmadan ilim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir sözünü ölüm gelmeden laf ile değil hal ile tecrübe etmeye azmetmelidir.)
Allah'a CC emanet olunuz.