HASAN CAN
Active member
694 — MÛSÂ CÂRULLAH BEYKIYEF: Rusyada dinde reformcudur. Ehl-i
sünnet düsmanıdır. (Fâideli Bilgiler) kitâbımıza bakınız!
695 — MÛSÂ KÂZIM: Oniki imâmın yedincisidir. Ca’fer-i Sâdıkın oglu,
imâm-ı Alî Rızânın babasıdır. 128 [m. 745] de Medînede tevellüd ve 183 [m.
799] de Bagdâdda habshânede vefât etdi. Kâzimiyyededir. Mehdî, sonra Hârûn
Resîd kendisini Medîneden Bagdâda getirip habs etdiler. Ismâ’îliyye fırkası bunun
imâmlıgını inkâr etdi. 62, 455, 1061, 1084, 1162, 1175.
696 — MÜSEYLEME-TÜL KEZZÂB: Yemâmede, Peygamber oldugunu iddi’â
eden bir yalancıdır. Önce îmâna gelmisdi. Mürted oldu. Ebû Bekr-i Sıddîkın
“radıyallahü anh” hilâfetinin ikinci senesinde, Hâlid bin Velîdin askeri ile Yemâmede
büyük muhârebe yapdı. Mürtedlerden yirmibin, müslimânlardan ikibin kisi
öldü. Müseyleme askeri maglûb oldu. Hazret-i Hamzanın “radıyallahü anh” kâtili
olan Vahsî, hazret-i Hamzayı sehîd etmis oldugu kılınc ile Müseylemeyi öldürdü.
Hazret-i Ömerin büyük kardesi Zeyd bin Hattâb bu muhârebede bayrak tasıyordu.
Bu ve hatîb-i nebevî Sâbit bin Kays Ensârî ve Ebû Dücâne ve Ebû Huzeyfe-
tebni Utbe ve üçyüzaltmıs Muhâcir ve o kadar Ensâr ve binden fazla Tâbi’în
sehîd oldu. Yetmisden ziyâdesi kurrâ hâfız idi. 423, 1090, 1091, 1187.
697 — MÜSLIM “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Ebül-Hüseyn Müslim bin Haccâc
Kuseyrî, Sâfi’îdir. Hadîs âlimlerinin en üstünlerindendir. 206 [m. 821] da Nîsâpûrda
tevellüd, 261 [m. 875] de orada vefât etdi. (Sahîh-i Müslim) kitâbı, (Buhâ-
– 1152 –
rî)den sonra, müslimânların en kıymetli temel kitâbıdır. Içinde yedibinikiyüzyetmisbes
[7275] hadîs vardır. Bu iki kitâba (Sahîhayn) denir. Imâm-ı Buhârî ile
Nîsâpûrda bulusdu. 386, 423, 476.
698 — MUSTAFÂ ÂTIF: Defterdâr Mustafâ Âtıf efendi, Istanbulludur. [1104]
de Vefâda kütübhâne yapdı. 1155 [m. 1742] senesinde vefât etdi.
699 — MUSTAFÂ BEKRÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Kutb-üd-dîn Mustafâ bin
Kemâlüddîn 1099 [m. 1688] da Sâmda tevellüd, 1162 [m. 1749] de orada vefât etdi.
Fıkhı Abdülganî Nablüsîden, tesavvufu Abdüllatîf-i Halvetîden aldı. Yazdıgı
kitâblar [222] yi asmakdadır. (El-hikem-ül-ilâhiyye vel-mevârid-ül-behiyye) ve (Elvasıyyet-
ül-celiyye) ve (Ber-ül-eskâm) kitâbları çok kıymetlidir. 458.
700 — MUSTAFÂ HÂN-II: Sultân dördüncü Muhammedin oglu, birinci Mahmûd
ile sultân üçüncü Osmânın babalarıdır. 1074 [m. 1664] de tevellüd, 1115 [m. 1703]
de vefât etdi. 1106 [m. 1695] da halîfe oldu. Yeni Câmi’ yanında, Turhân sultân türbesindedir.
Babası da bu türbededir. Mustafâ hânın silâhdârı olan Çorlulu Alî pâsa
tarafından tersâne içinde iki katlı bir câmi’ yapılmısdır. Mihrâbı üstünde Kâ’be
tası yerlesdirilmisdir. Ikinci Mustafâ hânın zevcesi Sâliha sultân, oglu Birinci Mahmûd
hân zemânında, Azâbkapısı dâhilinde sebîl ve çesme, hamâm, mekteb yapmıs
ve Arab câmi’ini tecdîd ve tevsî’ eylemisdir. Ta’mîr târîhinin 1147 [m. 1734] oldugu,
sâdırvânı etrâfındaki beytlerde yazılıdır. 347, 622, 1071, 1184, 1188, 1191.
701 — MUSTAFÂ HÂN-III: Sultân üçüncü Ahmedin oglu, üçüncü Selîm hânın
babasıdır. 1129 [m. 1717] da tevellüd, 1187 [m. 1774] de vefât etdi. 1171 [m. 1757]
de halîfe oldu. Yapdırmıs oldugu Lâleli câmi’inin yanındaki türbededir. Dört kerîmesi
ile iki oglu da buradadır. Fâtih câmi’ini yeniden yapdırdı. Çakmakçılar yokusunda
kendi adında bir câmi’i vardır. [1174] de Kâdî-köy Iskele câmi’ini yapdırdı.
1177 [m. 1763] de Pâsabagçe Incirliköy câmi’ini yapdırdı. Üsküdârda Ayazma
câmi’ini de 1174 [m. 1760] de yapdırmısdır. 1167, 1176, 1184.
702 — MUSTAFÂ KEMÂL PÂSA: 1881 de Selânikde dogdu. Osmânlı ordusunda
subay oldu. 1923 de Lozan antlasması ile Osmânlı devletine son verip,
Türkiye Cumhûriyyetini kurdu. 1934 de Atatürk soyadını aldı. 1938 de Istanbulda
vefât etdi. Ankaradadır.
703 — MUSTAFÂ NÂILÎ: Sultân Abdül’azîz hân zemânında sadr-ı a’zam
[Bas vekîl] idi. Kabri Fâtih Câmi’i yanındadır.
704 — MUSTAFÂ RESÎD PÂSA: 1262 [m. 1846] da sadr-ı a’zam oldu. 1274 [m.
1857] de öldü. 1252 [m. 1836] de Londra sefîri iken mason oldu. Bir sene sonra hâriciye
nâzırı oldu. Ingilterenin Osmânlı sefîri lord Redcliffe ile berâber hâzırladıkları
(Tanzîmât fermânı)nı sultân Abdülmecîd hâna tasdîk etdirerek, Osmânlı
türklerinin din, ahlâk, fen, teknikdeki muvâffakıyyetlerine büyük darbe indirdi.
26 Sa’bân 1255 [m. 1839] da Gülhâne meydânında okunan bu fermâna göre, birçok
sehrlerde mason locaları açılarak, gençler dinsiz yetisdirilmege baslandı.
Medreselerden fen dersleri kaldırılarak, din adamları câhil bırakıldı. Iktisâd doktoru
profesör Ömer Aksu, 22 Ocak 1989 târîhli Türkiye gazetesine verdigi beyânâtda,
(Bizde batılılasma hareketinin baslangıcı olarak, 1839 Tanzîmât fermânı gösterilir.
Biz, batıdan almamız gereken seyin teknoloji oldugunu, kültürün ise millî
olması gerekdigini görememisiz. Batılılasma hareketine, hıristiyanlıgı benimseme
olarak bakmısız. Mustafâ Resîd Pâsanın, ingilizlerle yapdıgı ticâret anlasması,
sanâyilesmemize büyük darbe vurmusdur) demekdedir. 1047.
705 — MUSTAFÂ SABRÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Islâm halîfelerinin sonuncusu
olan sultân Vahîdeddîn hân zemânındaki islâm âlimlerindendir. Tokad
meb’ûsu idi. 4 Mart 1337 [m. 1919] de seyh-ul-islâm oldu. Yedi ay sonra yerine Hayderî
zâde Ibrâhîm efendi geçdi. 31 Temmuz 1920 de ikinci def’a seyh-ul-islâm olup,
iki ay sonra yerine, son seyh-ul-islâm olan Medenî Mehmed Nûrî efendi geçdi. Kay-
– 1153 – Se’âdet-i Ebediyye 3-F:73
seri medresesinde Divrikli hâcı Emîn efendiden ders okudu. [1277] de Tokadda tevellüd,
1373 [m. 1954] de Mısrda vefât etdi. 1340 [m. 1922] senesinde, Istanbuldan
Kâhireye hicret etdi. Orada yazdıgı arabî eserleri ile, zemânının âlimlerini hayretde
bırakdı. (Mevkıf-ül’akl) kitâbı dört cilddir. Burada Abdühün islâmı yıkmak için
çalısdıgını göstermekde, fikrlerini red etmekdedir. 399, 461, 485, 1072, 1122, 1193.
706 — MUTRIF BIN ABDÜLLAH “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Tâbi’îndendir.
Çok takvâ sâhibi idi. Doksanbes 95 [m. 714] senesinde vefât etdi. 694.
707 — NÂBÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Yûsüf Nâbî efendi Osmânlı sâ’irlerindendir.
Urfalıdır. 1124 [m. 1712] senesinde vefât etdi. 44.
708 — NÂMIK KEMÂL: Yenisehrli Mustafâ Âsım begin oglu, Râtıb bin Osmân
pâsanın torunudur. Istanbulda dogmus, 1306 [m. 1889] da Sakız adasında ölmüsdür.
Anası Arnavuddur. Tanınmıs masonlardandır. Bir yandan, ikinci Abdülhamîd
hâna, (Zemânımızın kutbu, asrımızın imâm-ı Rabbânîsi) diye mektûblar
yazar ve Ziyâ pâsa gibi mesâî arkadaslarını jurnal ederdi. Öte yandan da, halîfeyi
kötüleyici yazılar yazıp hürriyyet kahramanı olmaga çalısırdı. Riyâkârca yazdıgı
mektûb ve jurnallarından birçogu, Istanbulda basvekâlet arsivinde mevcûddur.
709 — NAPOLYON: Bonapart âilesinin birincisidir. 1182 [m. 1769] de Korsika
adasında tevellüd, 1236 [m. 1821] da öldü. Ondokuz sene sonra kemikleri
Fransaya götürüldü. General ve kumandan iken, kendinden kat kat fazla Avusturya
ordularını maglûb etdi. Ingilizlere karsı gönderilmek istendi ise de, önce Hindistânın
yolunu kesmek için Mısrı almak lâzım dedi ve 1212 [m. 1798] de Mısra geldi.
Sâma da yürüdü. Sayda vâlîsi Cezzâr Ahmed pâsa Akkâ kal’asını kahramanca
müdâfe’a edip, Napolyonun ordusu dagıldı, kaçdı. Ahmed pâsa Sâm vâlîsi yapıldı.
1219 da Sâmda vefât etdi. Napolyon, [m. 1804] de Fransız imperatörü oldu.
[m. 1812] de Moskovaya kadar ilerledi. [m. 1814] de maglûb olup hükûmetden çekildi.
Tekrâr is basına geldi ise de, Belçikada Vaterlo muhârebesini gayb edip, çekildi.
Yerini oglu ikinci Napolyona bırakdı. Ingiliz harb gemisine sıgındı. Ingilizler,
iyi karsılamadı. (Sent Halen) adasına habs etdiler. Orada öldü. 406, 460.
710 — NASREDDÎN HOCA: Latîfe sözleri ve hikâyeleri ile meshûrdur. Aksehirde
683 [m. 1284] de vefât etdi. 1183.
711 — NECÂSÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Habes pâdisâhlarının hepsine
(Necâsî) denir. Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” zemânındaki Necâsînin adı
Eshame idi. Nasrânî iken müslimân oldu. Cenâze nemâzını Resûlullah “sallallahü
aleyhi ve sellem” Medînede kıldırdı. 380, 1186.
712 — NECMEDDÎN-I GAZZÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Muhammed bin
Muhammed Gazzî, Sâfi’î fıkh âlimlerindendir. [977] de tevellüd, 1061 [m. 1651] senesinde
vefât etdi. 629, 635.
713 — NECMEDDÎN-I KÜBRÂ: Ahmed bin Ömer, Hârezmlidir. Bir kimseye
teveccüh edince, vilâyet derecesine yükselirdi. Amcası olan Ebû Necîb-i Sühreverdîden
ve Mısrda seyh Rûz-i Behân hazretlerinden feyz aldı. 539 [m. 1145] da
tevellüd etdi. 618 [m. 1221] senesinde Hârezme Cengiz askeri tatârlar hücûm
edince, talebelerine: (Memleketinize gidiniz! Sarkdan fitne atesi geliyor. Her tarafı
yakacakdır. Islâmiyyetde bu kadar fitne görülmemisdir) dedi. (Düâ buyursanız,
bu belâ müslimân memleketlerinden uzaklassın) dediler. Bu, (Kazâ-i mübremdir.
Düâ bunu gideremez) buyurdu. Eshâbı Horâsâna gitdi. Kâfirler sehre girince
cihâda çıkdı. Sehîd oldu. Kübreviyye veyâ Zehebiyye tarîkatinin reîsidir. 1163.
714 — NEMRÛD: Keldânî pâdisâhlarına denir. Birinci Nemrûd, Nûh aleyhisselâmın
oglu Hâm soyundandır. Bâbil sehrini yapdı. Heykellere tapardı. Ibrâhîm
aleyhisselâmı atese atdı. Sivri sineklerle öldü. 62, 356, 391, 850, 1118.
– 1154 –
715 — NERON: Roma imperatörlerinin besincisidir. Mîlâdın [37]. ci senesinde
dogdu. [m. 68] de vatan hâini i’lân edildi. Magarada saklanıp kama ile intihâr
etdi. [m. 54] de üvey babası birinci Klavdiyos ölünce tahta çıkdı. Çok zulm yapardı.
Tiyatrolarda oynardı. [m. 64] de, tiyatro piyesi hâzırlamak için Romanın büyük
bir kısmını yakdı. Kendi annesini öldürdü. Etrâfına nâmûssuzları topladı. Zevcesini
de öldürdü. Çok iskence yapdı. Çok adam öldürdü. 1108, 1161.
716 — NESÂÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Ebû Abdürrahmân Ahmed bin Alî,
215 [m. 829] de Horâsânda, Nesâ sehrinde tevellüd, 303 [m. 915] de Remle sehrinde
vefât etdi. Hadîs âlimidir. (Sünen-i kebîr) ve (Sünen-i sagîr) adında iki hadîs kitâbı
çok kıymetlidir. (Sünen-i sagîr) kütüb-i sittedendir. 424, 993.
717 — NESEFÎ ABDÜLLAH “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Ebülberekât Hâfızüddîn
Abdüllah bin Ahmed, Hanefî fıkh âlimidir. 710 [m. 1310] da Bagdâdda vefât
etdi. (Vâfî) ve bunun serhı (Kâfî) ve (Kenz-üd-dekâık) kitâbları ve (Medârik) tefsîri
ile (Menâr) adında üsûl-i fıkh kitâbı meshûrdur. Ömer Nesefînin (Manzûme)sini
serh edip, (Müstasfâ) adını vermisdir. (Umde-tül-akâid) kitâbı, William Courton
tarafından 1259 [m. 1843] da Londrada basılmısdır. 229, 1067, 1093, 1115.
718 — NESEFÎ LÜTFULLAH “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Hanefîdir. (Hulâsa-
i Gîdânî) fıkh kitâbı meshûrdur. 750 [m. 1349] de vefât etmisdir.
719 — NESEFÎ ÖMER: Necm-üd-dîn Ebû Hafs Ömer bin Muhammed, Îrânın
Fâris vilâyetinde, Nesef kasabasında 461 [m. 1068] de tevellüd, 537 [m. 1143] de Semerkandda
vefât etdi. (Akâid-i Nesefî) kitâbı ve Teftâzânînin serhi ve Abdül’azîz
Ferhârî Hindînin bu serhe yapdıgı (Nebrâs) hâsiyesi çok kıymetlidir. Çesidli serhleri
vardır. (Zahîre) fıkh kitâbı ve (Manzûme)si meshûrdur. 48, 292, 747, 856.
720 — NESEFÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Meymûn bin Muhammed Nesefî,
Hanefîdir. (Temhîd) akâid kitâbı meshûrdur. Besyüzsekiz 508 [m. 1114] senesinde
vefât etmisdir. Ebû Sekür Muhammed Sülemînin (Temhîd)i baskadır.
721 — NESÎMÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Seyyid Imâd-üddîn-i Nesîmî, sâir ve
tesavvuf ehlinden idi. (Kâmûsül-a’lâm)da, Bagdâdın Nesim nâhiyesinde dogdugu
yazılıdır. Sultân birinci Murâd-ı Hüdâvendigâr zemânında Bursaya geldi. Mısrdaki
Çerkes sultânlarının elinde bulunan Haleb sehrinde yerlesdi. Orada iken, Vahdet-
i vücûd serhoslugundaki ba’zı yazıları ve sözleri, islâmiyyete uygun görülmiyerek,
820 [m. 1417] de i’dâm edildi. Mesnevî sârihlerinden sarı Abdüllah efendi, (Semerât-
ül-füâd) kitâbında ve Ismâ’îl Hakkı efendi, (Rûh-ul-beyân) tefsîrinde, kendisinin
Ehl-i sünnet ve ehl-i tarîk oldugunu yazmakdadırlar. (Müncid)de ve 990 da
ölen, Tokatlı sâir Lutfullah efendinin türkçe (Tezkiret-üs-su’arâ)sında, Nesîmînin
hurûfî zındıklarından oldugu bildirilmekdedir. Alî Cânib beg, (Edebiyyât) kitâbında
diyor ki, (Bu türk sâiri hakkında en mevsûk ma’lûmâtı, kendi asrında yasamıs olan
meshûr âlim Ibni Hacer-i Askalânî vermekdedir. Ibni Hacere göre, seyyid Nesîmî
Tebrîzlidir. Asl ismi seyh Nesîmeddîndir. Hurûfîlik denilen yolun müessisi Fadlullah
Esterâbâdînin talebesidir. Dîvânının en dogru olanı Bâyezîd kütübhânesindedir.
Âzerî lehcesi ile yazmısdır.) Önce hurûfî oldugu, sonra tevbe etdigi anlasılıyor. Sarı
Abdüllah efendinin hâl tercemesi, (Mesnevî) serhinin önsözünde yazılıdır. 504.
722 — NESLI SÂH SULTÂN: 813. cü sırada Selîm hân I ismine bakınız!
723 — NESTORIUS: Hıristiyanlıgın Nestûriyye fırkasını kurdu. Mîlâdın [428].
ci senesinde, Kostantîniyye patrîki oldu. [m. 421] senesinde, Istanbulda yapılan toplantıda,
bunun kitâbı incelendi. Kabûl edildi. Buna göre, Allah birdir. Bunun vücûd,
hayât ve ilm sıfatlarından, ilm uknûmu [kelime] Îsâya hulûl etmis, ilâh olmusdur.
Meryem, ilâh anası degil, insan anasıdır. Îsâ, Allahın ogludur diyordu. Bu fikrleri,
sark memleketlerinde yayıldı. [m. 431] senesinde, Efesus [Efes]de, dördüncü
papas meclisi kurulup, Nestorius red ve tekfîr edildi. Mısra gitdi. [m. 439] da orada
öldü.
– 1155 –
724 — NESÛHÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Muhammed bin Nesûh, Halvetî mesâyıhindendir.
Kastamonili seyh Sa’bân-i Velî torunlarındandır. Sa’bân-ı Velî silsilesinden
Karabas tecvîd sâhibi Alî efendinin halîfesidir. 1130 [m. 1717] Ramezânında
vefât etdi. Üsküdârda, Dogancılarda, 1099 [m. 1687] senesinde Dördüncü
Muhammed hânın dâmâdı Hasen pâsanın yapdırdıgı câmi’ yanında medfûndur.
On cild tefsîri, Niyâzî Mısrî gazelinin serhı ve çesidli risâleleri vardır. 1087.
725 — NES’ET EFENDI “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Hoca Süleymân Nes’et
efendi, Osmânlı âlim ve sâ’irlerindendir. 1148 [m. 1735] de Edirnede tevellüd, 1222
[m. 1807] de Istanbulda vefât etdi. (Mesnevî) dersi verirdi. Mesnevînin iki beytine
Molla Câmî tarafından yapılan fârisî manzum serhı türkçeye terceme etmisdir.
Bu serh ve tercemesi, [1263] de basılmısdır. Dîvânı vardır. 732.
726 — NEVEVÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Yahyâ bin Seref Nevevî, büyük islâm
âlimlerindendir. Sâfi’îdir. 631 [m. 1233] de tevellüd, 676 [m. 1277] da Sâmda
vefât etdi. Çok kitâb yazdı. (Minhâc-üt-tâlibîn) fıkh kitâbı, Râfi’înin (El-muharrer)
inin muhtasarıdır. Minhâcın çok serhleri vardır. Sübkînin ve Süyûtînin ve
ibni Hacer Mekkînin ve Celâlüddîn Mehallînin serhleri ile Nevreddîn Alî bin Yahyâ
Ziyâdînin Mehallî serhine hâsiyesi meshûrdur. (Ravda-tüt-tâlibîn), (Rıyâd-ussâlihîn)
ve (Hilye-tül-ebrâr) da denilen (Ezkâr) kitâbları çok kıymetlidir. 47,
113, 243, 248, 352, 415, 422, 434, 513, 632, 780, 782, 1035, 1064, 1072, 1092, 1144,
1162.
727 — NEWTON: Ingiliz matematik ve fizikcisidir. 1052 [m. 1642] de tevellüd,
1140 [m. 1727] da vefât etdi. Yer çekimi kanûnunu buldu. Isık üzerinde de bulusları
vardır. Bir gök dürbünü yapdı. 539, 545, 551, 1048.
728 — NISÂNCI MUHAMMED PÂSA “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Haleb
kâdîsi pîr Ahmed efendinin ogludur. Üçüncü Murâd hânın nisancısı iken bindört
1004 [m. 1596] de vefât etdi. Fâtih ile Kara-gümrük arasında yapdırdıgı Nisancı câmi’i
yanındaki türbesindedir. Câmi’, harâb olmakda iken, 1380 [m. 1960] de basvekil
Adnan Menderes tarafından temelden ta’mîr ve tezyîn edilmisdir.
729 — NISÂNCI ZÂDE “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Muhammed bin Ahmed
bin Muhammed bin Ramezân, Edirnede kâdî idi. [898] de tevellüd etdigini
(Mir’ât-i kâinât) kitâbında yazmısdır. 1031 [m. 1622] de Edirne yolunda vefât etdi.
(Mir’ât-i kâinât) ve (Fetâvâ-i rûmiyye) ve baska eserleri vardır.
730 — NIYÂZÎ-I MISRÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Sôfiyyenin meshûrlarından,
Halvetî mesâyıhindendir. Anadoluda Soganlıda tevellüd, Mısrda tahsîl etdi.
Bursada yasadı. Midilliye nefy edildi. 1105 [m. 1693] de Limni adasında vefât etdi.
Türkçe divânı çok yanık ve tatlı olup, birkaç kerre basılmısdır. Ba’zı yazarlar,
bunun için, sonradan sapıtdı diyorlar. (Peygamberimiz Muhammed Mustafâ hepimizden
üstündür. Âli güzel, Eshâbı çok temizdir) beytleri, sapık olmadıgını
göstermekdedir. Ikiyüzikinci [202] sırada Cüneyd-i Bagdâdî ismine bakınız! 220,
504, 651, 932, 1018, 1075, 1087.
731 — NIZÂMÜDDÎN EVLIYÂ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Sultân-ül mesâyıh
Evrenk-Âbâdîdir. Babası Buhârâdan Hindistâna gelip, Bedâyün kasabasında
yerlesmisdir. Kendisi 633 de tevellüd, yediyüzyirmibes 725 [m. 1325] de vefât etdi.
Delhî civârında Gıyâspurda, Emîr Hüsrev Dehlevî türbesine yakın büyük türbesi
ziyâret edilmekdedir. Yirmi yasında iken Çestiyye mesâyıhinden Ferîdeddîn-i
Genc-i sekere intisâb ederek kemâle gelmisdir. (Ferâid-ül-fevâid) ve (Râhat-ül-muhibbîn)
kitâbları vardır. Talebesinden Hasen Sencerînin yazdıgı (Fevâid-ül-füâd)
kitâbında hâl tercemesi uzun bildirilmisdir. Talebesinden M.Fahrüddîn, Imâm-ı a’zamın
(Fıkh-ı ekber)inin Molla Aliyy-ül-kârî tarafından yapılan serhini kısaltarak fârisî
ve urdu dillerine terceme ederek (Akâid-i nizâmiyye) ismini vermis, (Hakîkat Kitâbevi)
tarafından 1993 de baskısı yapılmısdır. 721, 733, 767, 1129, 1171, 1177.
– 1156 –
732 — NIZÂM-ÜL-MÜLK “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Hâce Kıvâm-üd-dîn Ebû
Alî Hasen bin Alî, Îrân Selçûkîlerinden Alb Arslanın ve oglu Meliksâhın vezîridir.
408 [m. 1018] de Tus sehrinde tevellüd, 485 [m. 1092] de Nihâvendde Hasen
Sabbâhın adamı tarafından sehîd edildi. Fıkh ve hadîs âlimi idi. Akl, tedbir ve adâleti
ile devleti idâre etdi. Âlimlere, zâhidlere çok ihsân ederdi. Çok sayıda câmi’,
medrese, hayrât yapdı. Bagdâdda (Medrese-i nizâmiyye) adında bir üniversite yapdı.
Isfehânda da büyük mekteb yapdı. 1107, 1122, 1134.
733 — NIZÂR “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Resûlullahın ondokuzuncu babasıdır.
Nizâr, az demekdir. Dünyâya gelince, babası Me’add, bunun alnındaki nûru
gördü. Çok sevinip, büyük bir ziyâfet vermisdi. Böyle ogul için, bu kadar ziyâfet
az birsey demisdi. Bunun için oglunun ismi Nizâr kaldı. Bu nûr, Âdem aleyhisselâmdan
beri oguldan ogula gelmis, nihâyet, asl sâhibi olan Muhammed aleyhisselâmda
kalmısdır. Böylece Adnân ogulları arasında, nûrlu bir soy vardır. Her asrda,
bu soydan olan zât, alnındaki nûrdan belli olurdu. Bu zât hangi kabîlede ise,
o kabîle serefli olurdu. Nizâr ogulları arasında bu seref, Mudar ve Ilyâs kabîlesinde
bulundu. Sonra Kureys kabîlesinde kaldı. 387, 390, 1139.
734 — NÛH “aleyhisselâm”: Idrîs “aleyhisselâm” göke çıkarıldıkdan sonra, insanlar
azdı. Dogru yoldan ayrıldı. Putlara ya’nî heykellere tapmaga basladılar. Cenâb-
ı Hak, bunlara Nûh aleyhisselâmı gönderdi. O zemân, elli yasında idi. Nice yıl,
onları dîne da’vet etdi. Yalnız ogulları Sâm, Hâm, Yâfes ile az kimse îmân etdi. Çogu
kulak asmadı. Kendi oglu Yâm, ya’nî Ken’ân bile îmân etmedi. Alay ve iskence
etdiler. Onlara bed düâ etdi. Besyüz yasından sonra, gemi yapması emr olundu.
Gemi bitince, tûfân oldu. Mü’minler ile gemiye bindi. Gemiye binenlerin
seksen kisi oldugu ve geminin üç kat oldugu (Arâis-ül-mecâlis)de yazılıdır. Bu kitâb
Mısrda basılmısdır. Her hayvandan da birer çift aldı. Oglu Ken’ânı da gemiye
çagırdı. Ben, daga çıkar kurtulurum dedi. Bir dalga geldi. Oglunu alıp bogdu.
Sular dagları asdı. Insanlar ve hayvanlar telef oldu. Altı ay sonra, yagmurlar durdu.
Sular çekildi. Gemi, Hakkârîde Cûdî dagına oturdu. Insanlar, üç oglundan üredi.
Nûh aleyhisselâma ikinci Âdem “aleyhisselâm” denildi. Sâmdan arab, fars ve
rum, Hâmdan Hindistân, Habes ve Afrika halkı, Yâfesden de Asyalılar ve türkler
meydâna geldi. Behreng bugazından Amerikaya da geçip yerlesenler oldu. Nûh
“aleyhisselâm”, bin yasında vefât etdi. 26, 62, 81, 83, 106, 354, 356, 377, 379, 431,
482, 483, 488, 525, 1128, 1154, 1166, 1180, 1189.
735 — NÛH BIN MUSTAFÂ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Allâme Nûh efendi,
Konyalıdır. Mısra gitdi. 1070 [m. 1659] de Kâhirede vefât etdi. 416, 1180.
736 — NÜZHET “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Me’ârif mektûbcusu idi. 1244 de
Istanbulda tevellüd ve 1304 [m. 1886] de, Sivâsda vefât etdi. Hıristiyanlara cevâb
olan (Izhâr-ul hak) kitâbının birinci kısmını türkceye terceme ederek (Îzâh-ul-hak)
ismini vermisdir. 1161.
737 — OGUZ HÂN “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Eski türkler, sark ve garb
türkleri diye ikiye ayrılmısdı. Sark türkleri, bes, garb türkleri, onbes kabîle idi. Uygurlar
sark, Oguz ve Kırgızlar da, garb türklerinden idi. Hicretden besbin sene önce,
Hind, Îrân ve Irâka yayılmıslardı.
Oguz türkleri hicretden binüçyüz sene önce, Oguz hânın kumandasında, Sâma
kadar gelmisdi. Islâmiyyet yayılınca, Mâverâünnehr ve Buhârâ tarafları (Horâsân)
emâretine verildi. Me’mûn halîfe tarafından buraya vâlî ta’yîn edilen Sâmân ogulları,
sonra [261] de hükûmet kurdu. Merkezleri Buhârâ idi. Oguz türkleri ve Selçuk
türkleri, Abbâsî halîfesi Mutî’ zemânında [334] de müslimân oldu. Oguzların
en kıymetlisi, Kayı hânın kabîlesi idi. Bunun torunlarından Süleymân sâh, Cengiz
zemânında Anadolu tarafına gelip, 626 [m. 1229] senesinde Fıratda boguldu.
Dört oglu kaldı. Bunlardan Ertugrul beg, Cengizlerden uzaklasmak için, kabîle-
– 1157 –
si ile Sivâs tarafına geldi. Bir tatâr ordusu ile, Selçuk sultânı Alâ’üddîn harb ediyordu.
Selçuklulara yardım etdi. Sultân, Ertugrul begin Kayı hân kabîlesini Ankara
civârına yerlesdirdi. Sonra, besyüz kisi ile Sögüde yerlesdi. 680 [m. 1281] senesinde
vefât etdi. Üç oglundan küçügü olan Osmân beg, babası yerine emîr seçildi.
699 [m. 1299] da Osmânlı devletini kurdu. 533.
738 — OSMÂN AGA “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Sultân Ahmed hân-ı evvelin
bâb-üs-seâde agası idi. Binyirmibir 1021 [m. 1612] senesinde Kadıköyünde Osmân
aga câmi’ini yapdı. Bunun yerinde kadı Muhammed efendi câmi’i vardı. Bunun için
oraya Kadı-köyü denilmisdir.
739 — OSMÂN BEDREDDÎN: Seyyid Selmân efendinin ogludur. 1274 [m. 1857]
de Erzurumda tevellüd, 1340 [m. 1922] da Harputda vefât etdi. 1293 [m. 1875] de Karsda
üçüncü tabur imâmı oldu. O yıllarda seyyid Tâhânın oglu ve halîfesi seyyid Ubeydüllah
ile ve mevlânâ Hâlidin halîfelerinden Kufrevî seyh Muhammed ve Gümüshâneli
Ahmed Ziyâeddînin ve Erzincanlı Terzi baba demekle meshûr Vehbî Hayyâtın
talebelerinden hâcı Fehmi efendilerle sohbet eyledi. 1297 [m. 1879] de Palu
kasabasında yirmisekizinci alayın üçüncü tabur imâmı iken seyyid Mahmûd-i Sâminî
ile mülâkî oldu. Sâminî, sekizinci müceddid demekdir. Onsekiz günde icâzet
aldı. 1325 [m. 1906] de emekli olunca, Harputda birçok zevâtı sülûk ile, bir kısmını
da yalnız sohbet ile cehâletden kurtardı. Ikiyüzbine yakın tesnedilân, çesme-i
feyzinden sîrâb olmusdur. 1327 [m. 1908] de Hicâz seferinde, Sâm, Mekke ve
Medîne âlimlerinin ta’zîm ve tekrîmlerine mazhar olmusdur. (Gülzâr-ı Sâminî)
adındaki mektûbâtı ve (Gülbün-i irsâd) ve (Mecâlis-i sâminiyye) adındaki bes cild
kasîdeleri vardır. Beyâz fes üzerine beyâz sarık sarardı. Ogulları Nûreddîn ve Ziyâeddîn
Uz birer cevher idi. 639, 1132.
sünnet düsmanıdır. (Fâideli Bilgiler) kitâbımıza bakınız!
695 — MÛSÂ KÂZIM: Oniki imâmın yedincisidir. Ca’fer-i Sâdıkın oglu,
imâm-ı Alî Rızânın babasıdır. 128 [m. 745] de Medînede tevellüd ve 183 [m.
799] de Bagdâdda habshânede vefât etdi. Kâzimiyyededir. Mehdî, sonra Hârûn
Resîd kendisini Medîneden Bagdâda getirip habs etdiler. Ismâ’îliyye fırkası bunun
imâmlıgını inkâr etdi. 62, 455, 1061, 1084, 1162, 1175.
696 — MÜSEYLEME-TÜL KEZZÂB: Yemâmede, Peygamber oldugunu iddi’â
eden bir yalancıdır. Önce îmâna gelmisdi. Mürted oldu. Ebû Bekr-i Sıddîkın
“radıyallahü anh” hilâfetinin ikinci senesinde, Hâlid bin Velîdin askeri ile Yemâmede
büyük muhârebe yapdı. Mürtedlerden yirmibin, müslimânlardan ikibin kisi
öldü. Müseyleme askeri maglûb oldu. Hazret-i Hamzanın “radıyallahü anh” kâtili
olan Vahsî, hazret-i Hamzayı sehîd etmis oldugu kılınc ile Müseylemeyi öldürdü.
Hazret-i Ömerin büyük kardesi Zeyd bin Hattâb bu muhârebede bayrak tasıyordu.
Bu ve hatîb-i nebevî Sâbit bin Kays Ensârî ve Ebû Dücâne ve Ebû Huzeyfe-
tebni Utbe ve üçyüzaltmıs Muhâcir ve o kadar Ensâr ve binden fazla Tâbi’în
sehîd oldu. Yetmisden ziyâdesi kurrâ hâfız idi. 423, 1090, 1091, 1187.
697 — MÜSLIM “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Ebül-Hüseyn Müslim bin Haccâc
Kuseyrî, Sâfi’îdir. Hadîs âlimlerinin en üstünlerindendir. 206 [m. 821] da Nîsâpûrda
tevellüd, 261 [m. 875] de orada vefât etdi. (Sahîh-i Müslim) kitâbı, (Buhâ-
– 1152 –
rî)den sonra, müslimânların en kıymetli temel kitâbıdır. Içinde yedibinikiyüzyetmisbes
[7275] hadîs vardır. Bu iki kitâba (Sahîhayn) denir. Imâm-ı Buhârî ile
Nîsâpûrda bulusdu. 386, 423, 476.
698 — MUSTAFÂ ÂTIF: Defterdâr Mustafâ Âtıf efendi, Istanbulludur. [1104]
de Vefâda kütübhâne yapdı. 1155 [m. 1742] senesinde vefât etdi.
699 — MUSTAFÂ BEKRÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Kutb-üd-dîn Mustafâ bin
Kemâlüddîn 1099 [m. 1688] da Sâmda tevellüd, 1162 [m. 1749] de orada vefât etdi.
Fıkhı Abdülganî Nablüsîden, tesavvufu Abdüllatîf-i Halvetîden aldı. Yazdıgı
kitâblar [222] yi asmakdadır. (El-hikem-ül-ilâhiyye vel-mevârid-ül-behiyye) ve (Elvasıyyet-
ül-celiyye) ve (Ber-ül-eskâm) kitâbları çok kıymetlidir. 458.
700 — MUSTAFÂ HÂN-II: Sultân dördüncü Muhammedin oglu, birinci Mahmûd
ile sultân üçüncü Osmânın babalarıdır. 1074 [m. 1664] de tevellüd, 1115 [m. 1703]
de vefât etdi. 1106 [m. 1695] da halîfe oldu. Yeni Câmi’ yanında, Turhân sultân türbesindedir.
Babası da bu türbededir. Mustafâ hânın silâhdârı olan Çorlulu Alî pâsa
tarafından tersâne içinde iki katlı bir câmi’ yapılmısdır. Mihrâbı üstünde Kâ’be
tası yerlesdirilmisdir. Ikinci Mustafâ hânın zevcesi Sâliha sultân, oglu Birinci Mahmûd
hân zemânında, Azâbkapısı dâhilinde sebîl ve çesme, hamâm, mekteb yapmıs
ve Arab câmi’ini tecdîd ve tevsî’ eylemisdir. Ta’mîr târîhinin 1147 [m. 1734] oldugu,
sâdırvânı etrâfındaki beytlerde yazılıdır. 347, 622, 1071, 1184, 1188, 1191.
701 — MUSTAFÂ HÂN-III: Sultân üçüncü Ahmedin oglu, üçüncü Selîm hânın
babasıdır. 1129 [m. 1717] da tevellüd, 1187 [m. 1774] de vefât etdi. 1171 [m. 1757]
de halîfe oldu. Yapdırmıs oldugu Lâleli câmi’inin yanındaki türbededir. Dört kerîmesi
ile iki oglu da buradadır. Fâtih câmi’ini yeniden yapdırdı. Çakmakçılar yokusunda
kendi adında bir câmi’i vardır. [1174] de Kâdî-köy Iskele câmi’ini yapdırdı.
1177 [m. 1763] de Pâsabagçe Incirliköy câmi’ini yapdırdı. Üsküdârda Ayazma
câmi’ini de 1174 [m. 1760] de yapdırmısdır. 1167, 1176, 1184.
702 — MUSTAFÂ KEMÂL PÂSA: 1881 de Selânikde dogdu. Osmânlı ordusunda
subay oldu. 1923 de Lozan antlasması ile Osmânlı devletine son verip,
Türkiye Cumhûriyyetini kurdu. 1934 de Atatürk soyadını aldı. 1938 de Istanbulda
vefât etdi. Ankaradadır.
703 — MUSTAFÂ NÂILÎ: Sultân Abdül’azîz hân zemânında sadr-ı a’zam
[Bas vekîl] idi. Kabri Fâtih Câmi’i yanındadır.
704 — MUSTAFÂ RESÎD PÂSA: 1262 [m. 1846] da sadr-ı a’zam oldu. 1274 [m.
1857] de öldü. 1252 [m. 1836] de Londra sefîri iken mason oldu. Bir sene sonra hâriciye
nâzırı oldu. Ingilterenin Osmânlı sefîri lord Redcliffe ile berâber hâzırladıkları
(Tanzîmât fermânı)nı sultân Abdülmecîd hâna tasdîk etdirerek, Osmânlı
türklerinin din, ahlâk, fen, teknikdeki muvâffakıyyetlerine büyük darbe indirdi.
26 Sa’bân 1255 [m. 1839] da Gülhâne meydânında okunan bu fermâna göre, birçok
sehrlerde mason locaları açılarak, gençler dinsiz yetisdirilmege baslandı.
Medreselerden fen dersleri kaldırılarak, din adamları câhil bırakıldı. Iktisâd doktoru
profesör Ömer Aksu, 22 Ocak 1989 târîhli Türkiye gazetesine verdigi beyânâtda,
(Bizde batılılasma hareketinin baslangıcı olarak, 1839 Tanzîmât fermânı gösterilir.
Biz, batıdan almamız gereken seyin teknoloji oldugunu, kültürün ise millî
olması gerekdigini görememisiz. Batılılasma hareketine, hıristiyanlıgı benimseme
olarak bakmısız. Mustafâ Resîd Pâsanın, ingilizlerle yapdıgı ticâret anlasması,
sanâyilesmemize büyük darbe vurmusdur) demekdedir. 1047.
705 — MUSTAFÂ SABRÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Islâm halîfelerinin sonuncusu
olan sultân Vahîdeddîn hân zemânındaki islâm âlimlerindendir. Tokad
meb’ûsu idi. 4 Mart 1337 [m. 1919] de seyh-ul-islâm oldu. Yedi ay sonra yerine Hayderî
zâde Ibrâhîm efendi geçdi. 31 Temmuz 1920 de ikinci def’a seyh-ul-islâm olup,
iki ay sonra yerine, son seyh-ul-islâm olan Medenî Mehmed Nûrî efendi geçdi. Kay-
– 1153 – Se’âdet-i Ebediyye 3-F:73
seri medresesinde Divrikli hâcı Emîn efendiden ders okudu. [1277] de Tokadda tevellüd,
1373 [m. 1954] de Mısrda vefât etdi. 1340 [m. 1922] senesinde, Istanbuldan
Kâhireye hicret etdi. Orada yazdıgı arabî eserleri ile, zemânının âlimlerini hayretde
bırakdı. (Mevkıf-ül’akl) kitâbı dört cilddir. Burada Abdühün islâmı yıkmak için
çalısdıgını göstermekde, fikrlerini red etmekdedir. 399, 461, 485, 1072, 1122, 1193.
706 — MUTRIF BIN ABDÜLLAH “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Tâbi’îndendir.
Çok takvâ sâhibi idi. Doksanbes 95 [m. 714] senesinde vefât etdi. 694.
707 — NÂBÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Yûsüf Nâbî efendi Osmânlı sâ’irlerindendir.
Urfalıdır. 1124 [m. 1712] senesinde vefât etdi. 44.
708 — NÂMIK KEMÂL: Yenisehrli Mustafâ Âsım begin oglu, Râtıb bin Osmân
pâsanın torunudur. Istanbulda dogmus, 1306 [m. 1889] da Sakız adasında ölmüsdür.
Anası Arnavuddur. Tanınmıs masonlardandır. Bir yandan, ikinci Abdülhamîd
hâna, (Zemânımızın kutbu, asrımızın imâm-ı Rabbânîsi) diye mektûblar
yazar ve Ziyâ pâsa gibi mesâî arkadaslarını jurnal ederdi. Öte yandan da, halîfeyi
kötüleyici yazılar yazıp hürriyyet kahramanı olmaga çalısırdı. Riyâkârca yazdıgı
mektûb ve jurnallarından birçogu, Istanbulda basvekâlet arsivinde mevcûddur.
709 — NAPOLYON: Bonapart âilesinin birincisidir. 1182 [m. 1769] de Korsika
adasında tevellüd, 1236 [m. 1821] da öldü. Ondokuz sene sonra kemikleri
Fransaya götürüldü. General ve kumandan iken, kendinden kat kat fazla Avusturya
ordularını maglûb etdi. Ingilizlere karsı gönderilmek istendi ise de, önce Hindistânın
yolunu kesmek için Mısrı almak lâzım dedi ve 1212 [m. 1798] de Mısra geldi.
Sâma da yürüdü. Sayda vâlîsi Cezzâr Ahmed pâsa Akkâ kal’asını kahramanca
müdâfe’a edip, Napolyonun ordusu dagıldı, kaçdı. Ahmed pâsa Sâm vâlîsi yapıldı.
1219 da Sâmda vefât etdi. Napolyon, [m. 1804] de Fransız imperatörü oldu.
[m. 1812] de Moskovaya kadar ilerledi. [m. 1814] de maglûb olup hükûmetden çekildi.
Tekrâr is basına geldi ise de, Belçikada Vaterlo muhârebesini gayb edip, çekildi.
Yerini oglu ikinci Napolyona bırakdı. Ingiliz harb gemisine sıgındı. Ingilizler,
iyi karsılamadı. (Sent Halen) adasına habs etdiler. Orada öldü. 406, 460.
710 — NASREDDÎN HOCA: Latîfe sözleri ve hikâyeleri ile meshûrdur. Aksehirde
683 [m. 1284] de vefât etdi. 1183.
711 — NECÂSÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Habes pâdisâhlarının hepsine
(Necâsî) denir. Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” zemânındaki Necâsînin adı
Eshame idi. Nasrânî iken müslimân oldu. Cenâze nemâzını Resûlullah “sallallahü
aleyhi ve sellem” Medînede kıldırdı. 380, 1186.
712 — NECMEDDÎN-I GAZZÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Muhammed bin
Muhammed Gazzî, Sâfi’î fıkh âlimlerindendir. [977] de tevellüd, 1061 [m. 1651] senesinde
vefât etdi. 629, 635.
713 — NECMEDDÎN-I KÜBRÂ: Ahmed bin Ömer, Hârezmlidir. Bir kimseye
teveccüh edince, vilâyet derecesine yükselirdi. Amcası olan Ebû Necîb-i Sühreverdîden
ve Mısrda seyh Rûz-i Behân hazretlerinden feyz aldı. 539 [m. 1145] da
tevellüd etdi. 618 [m. 1221] senesinde Hârezme Cengiz askeri tatârlar hücûm
edince, talebelerine: (Memleketinize gidiniz! Sarkdan fitne atesi geliyor. Her tarafı
yakacakdır. Islâmiyyetde bu kadar fitne görülmemisdir) dedi. (Düâ buyursanız,
bu belâ müslimân memleketlerinden uzaklassın) dediler. Bu, (Kazâ-i mübremdir.
Düâ bunu gideremez) buyurdu. Eshâbı Horâsâna gitdi. Kâfirler sehre girince
cihâda çıkdı. Sehîd oldu. Kübreviyye veyâ Zehebiyye tarîkatinin reîsidir. 1163.
714 — NEMRÛD: Keldânî pâdisâhlarına denir. Birinci Nemrûd, Nûh aleyhisselâmın
oglu Hâm soyundandır. Bâbil sehrini yapdı. Heykellere tapardı. Ibrâhîm
aleyhisselâmı atese atdı. Sivri sineklerle öldü. 62, 356, 391, 850, 1118.
– 1154 –
715 — NERON: Roma imperatörlerinin besincisidir. Mîlâdın [37]. ci senesinde
dogdu. [m. 68] de vatan hâini i’lân edildi. Magarada saklanıp kama ile intihâr
etdi. [m. 54] de üvey babası birinci Klavdiyos ölünce tahta çıkdı. Çok zulm yapardı.
Tiyatrolarda oynardı. [m. 64] de, tiyatro piyesi hâzırlamak için Romanın büyük
bir kısmını yakdı. Kendi annesini öldürdü. Etrâfına nâmûssuzları topladı. Zevcesini
de öldürdü. Çok iskence yapdı. Çok adam öldürdü. 1108, 1161.
716 — NESÂÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Ebû Abdürrahmân Ahmed bin Alî,
215 [m. 829] de Horâsânda, Nesâ sehrinde tevellüd, 303 [m. 915] de Remle sehrinde
vefât etdi. Hadîs âlimidir. (Sünen-i kebîr) ve (Sünen-i sagîr) adında iki hadîs kitâbı
çok kıymetlidir. (Sünen-i sagîr) kütüb-i sittedendir. 424, 993.
717 — NESEFÎ ABDÜLLAH “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Ebülberekât Hâfızüddîn
Abdüllah bin Ahmed, Hanefî fıkh âlimidir. 710 [m. 1310] da Bagdâdda vefât
etdi. (Vâfî) ve bunun serhı (Kâfî) ve (Kenz-üd-dekâık) kitâbları ve (Medârik) tefsîri
ile (Menâr) adında üsûl-i fıkh kitâbı meshûrdur. Ömer Nesefînin (Manzûme)sini
serh edip, (Müstasfâ) adını vermisdir. (Umde-tül-akâid) kitâbı, William Courton
tarafından 1259 [m. 1843] da Londrada basılmısdır. 229, 1067, 1093, 1115.
718 — NESEFÎ LÜTFULLAH “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Hanefîdir. (Hulâsa-
i Gîdânî) fıkh kitâbı meshûrdur. 750 [m. 1349] de vefât etmisdir.
719 — NESEFÎ ÖMER: Necm-üd-dîn Ebû Hafs Ömer bin Muhammed, Îrânın
Fâris vilâyetinde, Nesef kasabasında 461 [m. 1068] de tevellüd, 537 [m. 1143] de Semerkandda
vefât etdi. (Akâid-i Nesefî) kitâbı ve Teftâzânînin serhi ve Abdül’azîz
Ferhârî Hindînin bu serhe yapdıgı (Nebrâs) hâsiyesi çok kıymetlidir. Çesidli serhleri
vardır. (Zahîre) fıkh kitâbı ve (Manzûme)si meshûrdur. 48, 292, 747, 856.
720 — NESEFÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Meymûn bin Muhammed Nesefî,
Hanefîdir. (Temhîd) akâid kitâbı meshûrdur. Besyüzsekiz 508 [m. 1114] senesinde
vefât etmisdir. Ebû Sekür Muhammed Sülemînin (Temhîd)i baskadır.
721 — NESÎMÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Seyyid Imâd-üddîn-i Nesîmî, sâir ve
tesavvuf ehlinden idi. (Kâmûsül-a’lâm)da, Bagdâdın Nesim nâhiyesinde dogdugu
yazılıdır. Sultân birinci Murâd-ı Hüdâvendigâr zemânında Bursaya geldi. Mısrdaki
Çerkes sultânlarının elinde bulunan Haleb sehrinde yerlesdi. Orada iken, Vahdet-
i vücûd serhoslugundaki ba’zı yazıları ve sözleri, islâmiyyete uygun görülmiyerek,
820 [m. 1417] de i’dâm edildi. Mesnevî sârihlerinden sarı Abdüllah efendi, (Semerât-
ül-füâd) kitâbında ve Ismâ’îl Hakkı efendi, (Rûh-ul-beyân) tefsîrinde, kendisinin
Ehl-i sünnet ve ehl-i tarîk oldugunu yazmakdadırlar. (Müncid)de ve 990 da
ölen, Tokatlı sâir Lutfullah efendinin türkçe (Tezkiret-üs-su’arâ)sında, Nesîmînin
hurûfî zındıklarından oldugu bildirilmekdedir. Alî Cânib beg, (Edebiyyât) kitâbında
diyor ki, (Bu türk sâiri hakkında en mevsûk ma’lûmâtı, kendi asrında yasamıs olan
meshûr âlim Ibni Hacer-i Askalânî vermekdedir. Ibni Hacere göre, seyyid Nesîmî
Tebrîzlidir. Asl ismi seyh Nesîmeddîndir. Hurûfîlik denilen yolun müessisi Fadlullah
Esterâbâdînin talebesidir. Dîvânının en dogru olanı Bâyezîd kütübhânesindedir.
Âzerî lehcesi ile yazmısdır.) Önce hurûfî oldugu, sonra tevbe etdigi anlasılıyor. Sarı
Abdüllah efendinin hâl tercemesi, (Mesnevî) serhinin önsözünde yazılıdır. 504.
722 — NESLI SÂH SULTÂN: 813. cü sırada Selîm hân I ismine bakınız!
723 — NESTORIUS: Hıristiyanlıgın Nestûriyye fırkasını kurdu. Mîlâdın [428].
ci senesinde, Kostantîniyye patrîki oldu. [m. 421] senesinde, Istanbulda yapılan toplantıda,
bunun kitâbı incelendi. Kabûl edildi. Buna göre, Allah birdir. Bunun vücûd,
hayât ve ilm sıfatlarından, ilm uknûmu [kelime] Îsâya hulûl etmis, ilâh olmusdur.
Meryem, ilâh anası degil, insan anasıdır. Îsâ, Allahın ogludur diyordu. Bu fikrleri,
sark memleketlerinde yayıldı. [m. 431] senesinde, Efesus [Efes]de, dördüncü
papas meclisi kurulup, Nestorius red ve tekfîr edildi. Mısra gitdi. [m. 439] da orada
öldü.
– 1155 –
724 — NESÛHÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Muhammed bin Nesûh, Halvetî mesâyıhindendir.
Kastamonili seyh Sa’bân-i Velî torunlarındandır. Sa’bân-ı Velî silsilesinden
Karabas tecvîd sâhibi Alî efendinin halîfesidir. 1130 [m. 1717] Ramezânında
vefât etdi. Üsküdârda, Dogancılarda, 1099 [m. 1687] senesinde Dördüncü
Muhammed hânın dâmâdı Hasen pâsanın yapdırdıgı câmi’ yanında medfûndur.
On cild tefsîri, Niyâzî Mısrî gazelinin serhı ve çesidli risâleleri vardır. 1087.
725 — NES’ET EFENDI “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Hoca Süleymân Nes’et
efendi, Osmânlı âlim ve sâ’irlerindendir. 1148 [m. 1735] de Edirnede tevellüd, 1222
[m. 1807] de Istanbulda vefât etdi. (Mesnevî) dersi verirdi. Mesnevînin iki beytine
Molla Câmî tarafından yapılan fârisî manzum serhı türkçeye terceme etmisdir.
Bu serh ve tercemesi, [1263] de basılmısdır. Dîvânı vardır. 732.
726 — NEVEVÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Yahyâ bin Seref Nevevî, büyük islâm
âlimlerindendir. Sâfi’îdir. 631 [m. 1233] de tevellüd, 676 [m. 1277] da Sâmda
vefât etdi. Çok kitâb yazdı. (Minhâc-üt-tâlibîn) fıkh kitâbı, Râfi’înin (El-muharrer)
inin muhtasarıdır. Minhâcın çok serhleri vardır. Sübkînin ve Süyûtînin ve
ibni Hacer Mekkînin ve Celâlüddîn Mehallînin serhleri ile Nevreddîn Alî bin Yahyâ
Ziyâdînin Mehallî serhine hâsiyesi meshûrdur. (Ravda-tüt-tâlibîn), (Rıyâd-ussâlihîn)
ve (Hilye-tül-ebrâr) da denilen (Ezkâr) kitâbları çok kıymetlidir. 47,
113, 243, 248, 352, 415, 422, 434, 513, 632, 780, 782, 1035, 1064, 1072, 1092, 1144,
1162.
727 — NEWTON: Ingiliz matematik ve fizikcisidir. 1052 [m. 1642] de tevellüd,
1140 [m. 1727] da vefât etdi. Yer çekimi kanûnunu buldu. Isık üzerinde de bulusları
vardır. Bir gök dürbünü yapdı. 539, 545, 551, 1048.
728 — NISÂNCI MUHAMMED PÂSA “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Haleb
kâdîsi pîr Ahmed efendinin ogludur. Üçüncü Murâd hânın nisancısı iken bindört
1004 [m. 1596] de vefât etdi. Fâtih ile Kara-gümrük arasında yapdırdıgı Nisancı câmi’i
yanındaki türbesindedir. Câmi’, harâb olmakda iken, 1380 [m. 1960] de basvekil
Adnan Menderes tarafından temelden ta’mîr ve tezyîn edilmisdir.
729 — NISÂNCI ZÂDE “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Muhammed bin Ahmed
bin Muhammed bin Ramezân, Edirnede kâdî idi. [898] de tevellüd etdigini
(Mir’ât-i kâinât) kitâbında yazmısdır. 1031 [m. 1622] de Edirne yolunda vefât etdi.
(Mir’ât-i kâinât) ve (Fetâvâ-i rûmiyye) ve baska eserleri vardır.
730 — NIYÂZÎ-I MISRÎ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Sôfiyyenin meshûrlarından,
Halvetî mesâyıhindendir. Anadoluda Soganlıda tevellüd, Mısrda tahsîl etdi.
Bursada yasadı. Midilliye nefy edildi. 1105 [m. 1693] de Limni adasında vefât etdi.
Türkçe divânı çok yanık ve tatlı olup, birkaç kerre basılmısdır. Ba’zı yazarlar,
bunun için, sonradan sapıtdı diyorlar. (Peygamberimiz Muhammed Mustafâ hepimizden
üstündür. Âli güzel, Eshâbı çok temizdir) beytleri, sapık olmadıgını
göstermekdedir. Ikiyüzikinci [202] sırada Cüneyd-i Bagdâdî ismine bakınız! 220,
504, 651, 932, 1018, 1075, 1087.
731 — NIZÂMÜDDÎN EVLIYÂ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Sultân-ül mesâyıh
Evrenk-Âbâdîdir. Babası Buhârâdan Hindistâna gelip, Bedâyün kasabasında
yerlesmisdir. Kendisi 633 de tevellüd, yediyüzyirmibes 725 [m. 1325] de vefât etdi.
Delhî civârında Gıyâspurda, Emîr Hüsrev Dehlevî türbesine yakın büyük türbesi
ziyâret edilmekdedir. Yirmi yasında iken Çestiyye mesâyıhinden Ferîdeddîn-i
Genc-i sekere intisâb ederek kemâle gelmisdir. (Ferâid-ül-fevâid) ve (Râhat-ül-muhibbîn)
kitâbları vardır. Talebesinden Hasen Sencerînin yazdıgı (Fevâid-ül-füâd)
kitâbında hâl tercemesi uzun bildirilmisdir. Talebesinden M.Fahrüddîn, Imâm-ı a’zamın
(Fıkh-ı ekber)inin Molla Aliyy-ül-kârî tarafından yapılan serhini kısaltarak fârisî
ve urdu dillerine terceme ederek (Akâid-i nizâmiyye) ismini vermis, (Hakîkat Kitâbevi)
tarafından 1993 de baskısı yapılmısdır. 721, 733, 767, 1129, 1171, 1177.
– 1156 –
732 — NIZÂM-ÜL-MÜLK “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Hâce Kıvâm-üd-dîn Ebû
Alî Hasen bin Alî, Îrân Selçûkîlerinden Alb Arslanın ve oglu Meliksâhın vezîridir.
408 [m. 1018] de Tus sehrinde tevellüd, 485 [m. 1092] de Nihâvendde Hasen
Sabbâhın adamı tarafından sehîd edildi. Fıkh ve hadîs âlimi idi. Akl, tedbir ve adâleti
ile devleti idâre etdi. Âlimlere, zâhidlere çok ihsân ederdi. Çok sayıda câmi’,
medrese, hayrât yapdı. Bagdâdda (Medrese-i nizâmiyye) adında bir üniversite yapdı.
Isfehânda da büyük mekteb yapdı. 1107, 1122, 1134.
733 — NIZÂR “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Resûlullahın ondokuzuncu babasıdır.
Nizâr, az demekdir. Dünyâya gelince, babası Me’add, bunun alnındaki nûru
gördü. Çok sevinip, büyük bir ziyâfet vermisdi. Böyle ogul için, bu kadar ziyâfet
az birsey demisdi. Bunun için oglunun ismi Nizâr kaldı. Bu nûr, Âdem aleyhisselâmdan
beri oguldan ogula gelmis, nihâyet, asl sâhibi olan Muhammed aleyhisselâmda
kalmısdır. Böylece Adnân ogulları arasında, nûrlu bir soy vardır. Her asrda,
bu soydan olan zât, alnındaki nûrdan belli olurdu. Bu zât hangi kabîlede ise,
o kabîle serefli olurdu. Nizâr ogulları arasında bu seref, Mudar ve Ilyâs kabîlesinde
bulundu. Sonra Kureys kabîlesinde kaldı. 387, 390, 1139.
734 — NÛH “aleyhisselâm”: Idrîs “aleyhisselâm” göke çıkarıldıkdan sonra, insanlar
azdı. Dogru yoldan ayrıldı. Putlara ya’nî heykellere tapmaga basladılar. Cenâb-
ı Hak, bunlara Nûh aleyhisselâmı gönderdi. O zemân, elli yasında idi. Nice yıl,
onları dîne da’vet etdi. Yalnız ogulları Sâm, Hâm, Yâfes ile az kimse îmân etdi. Çogu
kulak asmadı. Kendi oglu Yâm, ya’nî Ken’ân bile îmân etmedi. Alay ve iskence
etdiler. Onlara bed düâ etdi. Besyüz yasından sonra, gemi yapması emr olundu.
Gemi bitince, tûfân oldu. Mü’minler ile gemiye bindi. Gemiye binenlerin
seksen kisi oldugu ve geminin üç kat oldugu (Arâis-ül-mecâlis)de yazılıdır. Bu kitâb
Mısrda basılmısdır. Her hayvandan da birer çift aldı. Oglu Ken’ânı da gemiye
çagırdı. Ben, daga çıkar kurtulurum dedi. Bir dalga geldi. Oglunu alıp bogdu.
Sular dagları asdı. Insanlar ve hayvanlar telef oldu. Altı ay sonra, yagmurlar durdu.
Sular çekildi. Gemi, Hakkârîde Cûdî dagına oturdu. Insanlar, üç oglundan üredi.
Nûh aleyhisselâma ikinci Âdem “aleyhisselâm” denildi. Sâmdan arab, fars ve
rum, Hâmdan Hindistân, Habes ve Afrika halkı, Yâfesden de Asyalılar ve türkler
meydâna geldi. Behreng bugazından Amerikaya da geçip yerlesenler oldu. Nûh
“aleyhisselâm”, bin yasında vefât etdi. 26, 62, 81, 83, 106, 354, 356, 377, 379, 431,
482, 483, 488, 525, 1128, 1154, 1166, 1180, 1189.
735 — NÛH BIN MUSTAFÂ “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Allâme Nûh efendi,
Konyalıdır. Mısra gitdi. 1070 [m. 1659] de Kâhirede vefât etdi. 416, 1180.
736 — NÜZHET “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Me’ârif mektûbcusu idi. 1244 de
Istanbulda tevellüd ve 1304 [m. 1886] de, Sivâsda vefât etdi. Hıristiyanlara cevâb
olan (Izhâr-ul hak) kitâbının birinci kısmını türkceye terceme ederek (Îzâh-ul-hak)
ismini vermisdir. 1161.
737 — OGUZ HÂN “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Eski türkler, sark ve garb
türkleri diye ikiye ayrılmısdı. Sark türkleri, bes, garb türkleri, onbes kabîle idi. Uygurlar
sark, Oguz ve Kırgızlar da, garb türklerinden idi. Hicretden besbin sene önce,
Hind, Îrân ve Irâka yayılmıslardı.
Oguz türkleri hicretden binüçyüz sene önce, Oguz hânın kumandasında, Sâma
kadar gelmisdi. Islâmiyyet yayılınca, Mâverâünnehr ve Buhârâ tarafları (Horâsân)
emâretine verildi. Me’mûn halîfe tarafından buraya vâlî ta’yîn edilen Sâmân ogulları,
sonra [261] de hükûmet kurdu. Merkezleri Buhârâ idi. Oguz türkleri ve Selçuk
türkleri, Abbâsî halîfesi Mutî’ zemânında [334] de müslimân oldu. Oguzların
en kıymetlisi, Kayı hânın kabîlesi idi. Bunun torunlarından Süleymân sâh, Cengiz
zemânında Anadolu tarafına gelip, 626 [m. 1229] senesinde Fıratda boguldu.
Dört oglu kaldı. Bunlardan Ertugrul beg, Cengizlerden uzaklasmak için, kabîle-
– 1157 –
si ile Sivâs tarafına geldi. Bir tatâr ordusu ile, Selçuk sultânı Alâ’üddîn harb ediyordu.
Selçuklulara yardım etdi. Sultân, Ertugrul begin Kayı hân kabîlesini Ankara
civârına yerlesdirdi. Sonra, besyüz kisi ile Sögüde yerlesdi. 680 [m. 1281] senesinde
vefât etdi. Üç oglundan küçügü olan Osmân beg, babası yerine emîr seçildi.
699 [m. 1299] da Osmânlı devletini kurdu. 533.
738 — OSMÂN AGA “rahmetullahi teâlâ aleyh”: Sultân Ahmed hân-ı evvelin
bâb-üs-seâde agası idi. Binyirmibir 1021 [m. 1612] senesinde Kadıköyünde Osmân
aga câmi’ini yapdı. Bunun yerinde kadı Muhammed efendi câmi’i vardı. Bunun için
oraya Kadı-köyü denilmisdir.
739 — OSMÂN BEDREDDÎN: Seyyid Selmân efendinin ogludur. 1274 [m. 1857]
de Erzurumda tevellüd, 1340 [m. 1922] da Harputda vefât etdi. 1293 [m. 1875] de Karsda
üçüncü tabur imâmı oldu. O yıllarda seyyid Tâhânın oglu ve halîfesi seyyid Ubeydüllah
ile ve mevlânâ Hâlidin halîfelerinden Kufrevî seyh Muhammed ve Gümüshâneli
Ahmed Ziyâeddînin ve Erzincanlı Terzi baba demekle meshûr Vehbî Hayyâtın
talebelerinden hâcı Fehmi efendilerle sohbet eyledi. 1297 [m. 1879] de Palu
kasabasında yirmisekizinci alayın üçüncü tabur imâmı iken seyyid Mahmûd-i Sâminî
ile mülâkî oldu. Sâminî, sekizinci müceddid demekdir. Onsekiz günde icâzet
aldı. 1325 [m. 1906] de emekli olunca, Harputda birçok zevâtı sülûk ile, bir kısmını
da yalnız sohbet ile cehâletden kurtardı. Ikiyüzbine yakın tesnedilân, çesme-i
feyzinden sîrâb olmusdur. 1327 [m. 1908] de Hicâz seferinde, Sâm, Mekke ve
Medîne âlimlerinin ta’zîm ve tekrîmlerine mazhar olmusdur. (Gülzâr-ı Sâminî)
adındaki mektûbâtı ve (Gülbün-i irsâd) ve (Mecâlis-i sâminiyye) adındaki bes cild
kasîdeleri vardır. Beyâz fes üzerine beyâz sarık sarardı. Ogulları Nûreddîn ve Ziyâeddîn
Uz birer cevher idi. 639, 1132.