ceylannur
Yeni Üyemiz
Bir Süre Sonra Cenazenin Kabri Üzerine Namaz Kılma(nın Hükmü)
3223 Ukbe b Amir'den (rivayet olunduğuna göre);
Rasûlullah (sa) bir gün (evinden) çıkıp (Unut şehitlerinin yattığı) kabristan'a varmış ve Uhut şehitleri üzerine, cenazeye namaz kılar gi*bi namaz kılmış Sonra geri dönmüş"[591]
Açıklama
Menhel yazarının açıklamasına göre, Hz Peygamber Uhut şehıdlerıne kıldığı bu cenaze namazını, Uhut şehitleri defne*dildikten sekiz sene sonra kılmıştır Nitekim 3224 numaralı hadis-i şerifte de bu gerçek açıkça ifade edilmektedir
Mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif, "şehidler üzerine cenaze na*mazı kılmak caizdir''diyenler ile "cenaze kabre konduktan sonra üzerine cenaze namazı kılınabilir" diyenlerin hüccetidir Ancak bazı fıkıh alimlerinin dediği gibi bu hadiste geçen "salâ'? kelimesinin cenaze namazın*da okunan dua anlamında kullanılmış olması da mümkündür İbn Hibban da Sahih'inde bu görüşü savunmuştur
Bu mevzuda İmam Nevevî de şunları söylüyor: "Bu hadis-i şerifte ge*çen "sala" kelimesiyle kasdedilen cenaze namazı değil, cenaze duasıdır Çünkü "cenazeye namaz kılar gibi namaz kıldı" demek, adet-i veçhile "ölülere dua ettiği gibi dua etti" demektir
Söz konusu kelimeye dua manâsı verildiği takdirde bu hadis-i şerifte "Ce*naze kabre defnedildikten sonra kabri üzerine cenaze namazı kılanabilir" diyenlere bir dayanak bulunamaz Biz bu meseleyi 31 numaralı babda açık*ladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz[592]
3224 Şu (bir önceki) hadis, Yezid b Ebî Habib'den (de rivayet olunmuştur
Ancak Yezid burada bir önceki hadise ilâve olarak şunları da) ri*vayet etti: "Peygamber (sa) Unut şehidleri üzerine (kabre konmala*rından) sekiz sene sonra ölülere ve dirilere veda eder gibi namaz hldı"[593]
Açıklama
Beyhakî'nin Sünen-i Kübra'sında bu hadis-i şerif şu manâya gelen kelimelerle rivayet olunmuştur: "Rasûlullah (sa) Uhud şehitlerine ölümlerinden sekiz sene sonra dirilere ve ölülere veda edercesine bir namaz kıldı Sonra (mescide gelip) minbere çıktı ve: "Ben sizin önderinizim Size (hak yolundaki hizmetlerinizden dolayı) şahitlik edeceğim Sizinle buluşacağımız yer (Kevser) havuz(u)dur Ben şu bulunduğum yerden o havzu görmekteyim Ve emin olun ki ben sizin (tekrar) şirke düşeceğinizden as*la korkmuyorum Fakat dünya için birbirinize düşeceğinizden korkuyorum" (Ravi rivayetine devamla şunları) söyledi: Rasûlullah (sa)'ı son görüşüm (bu) oldu"
Bu hadisle ilgili kısa açıklama için bir önceki hadisin şerhine müracaat edilebilir[594]
Bazı Hükümler
1 Ölümünden bir süre sonra şehid üzerine namaz kıl*mak caizdir
2 Uhut şehidlerinin fazileti son derece büyüktür
3 Ölümünün yaklaştığını anlayan bir devlet reisinin tebaasına dünya ve ahiret saadetleriyle ilgili hususlarda nasihatta bulunması gerekir[595]
3223 Ukbe b Amir'den (rivayet olunduğuna göre);
Rasûlullah (sa) bir gün (evinden) çıkıp (Unut şehitlerinin yattığı) kabristan'a varmış ve Uhut şehitleri üzerine, cenazeye namaz kılar gi*bi namaz kılmış Sonra geri dönmüş"[591]
Açıklama
Menhel yazarının açıklamasına göre, Hz Peygamber Uhut şehıdlerıne kıldığı bu cenaze namazını, Uhut şehitleri defne*dildikten sekiz sene sonra kılmıştır Nitekim 3224 numaralı hadis-i şerifte de bu gerçek açıkça ifade edilmektedir
Mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif, "şehidler üzerine cenaze na*mazı kılmak caizdir''diyenler ile "cenaze kabre konduktan sonra üzerine cenaze namazı kılınabilir" diyenlerin hüccetidir Ancak bazı fıkıh alimlerinin dediği gibi bu hadiste geçen "salâ'? kelimesinin cenaze namazın*da okunan dua anlamında kullanılmış olması da mümkündür İbn Hibban da Sahih'inde bu görüşü savunmuştur
Bu mevzuda İmam Nevevî de şunları söylüyor: "Bu hadis-i şerifte ge*çen "sala" kelimesiyle kasdedilen cenaze namazı değil, cenaze duasıdır Çünkü "cenazeye namaz kılar gibi namaz kıldı" demek, adet-i veçhile "ölülere dua ettiği gibi dua etti" demektir
Söz konusu kelimeye dua manâsı verildiği takdirde bu hadis-i şerifte "Ce*naze kabre defnedildikten sonra kabri üzerine cenaze namazı kılanabilir" diyenlere bir dayanak bulunamaz Biz bu meseleyi 31 numaralı babda açık*ladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz[592]
3224 Şu (bir önceki) hadis, Yezid b Ebî Habib'den (de rivayet olunmuştur
Ancak Yezid burada bir önceki hadise ilâve olarak şunları da) ri*vayet etti: "Peygamber (sa) Unut şehidleri üzerine (kabre konmala*rından) sekiz sene sonra ölülere ve dirilere veda eder gibi namaz hldı"[593]
Açıklama
Beyhakî'nin Sünen-i Kübra'sında bu hadis-i şerif şu manâya gelen kelimelerle rivayet olunmuştur: "Rasûlullah (sa) Uhud şehitlerine ölümlerinden sekiz sene sonra dirilere ve ölülere veda edercesine bir namaz kıldı Sonra (mescide gelip) minbere çıktı ve: "Ben sizin önderinizim Size (hak yolundaki hizmetlerinizden dolayı) şahitlik edeceğim Sizinle buluşacağımız yer (Kevser) havuz(u)dur Ben şu bulunduğum yerden o havzu görmekteyim Ve emin olun ki ben sizin (tekrar) şirke düşeceğinizden as*la korkmuyorum Fakat dünya için birbirinize düşeceğinizden korkuyorum" (Ravi rivayetine devamla şunları) söyledi: Rasûlullah (sa)'ı son görüşüm (bu) oldu"
Bu hadisle ilgili kısa açıklama için bir önceki hadisin şerhine müracaat edilebilir[594]
Bazı Hükümler
1 Ölümünden bir süre sonra şehid üzerine namaz kıl*mak caizdir
2 Uhut şehidlerinin fazileti son derece büyüktür
3 Ölümünün yaklaştığını anlayan bir devlet reisinin tebaasına dünya ve ahiret saadetleriyle ilgili hususlarda nasihatta bulunması gerekir[595]