ceylannur
Yeni Üyemiz
Muhassab'da Konaklaması:
Selef, Muhassab'da konaklamanın bir sünnet mi yoksa bir rastlantı mı olduğu konusunda ihtilâf etmiş ve iki farklı görüş ileri sürmüşlerdir. Bir grup; haccın sünnetlerindendir, diyor. "Çünkü Sahihayn'da Ebu Hurey-re'den rivayet edildiğine göre ALLAH Rasûlü (s.a.), Mina'dan yola koyulmak isteyince: "Biz, inşALLAH yarın Kinâneoğullarmm küfür üzerine yemin-leştikleri Hayfa (yahut engebeli yere) konaklayacağız." buyurdu. [647]Hz. Peygamber (s.a.) bununla Muhassab'ı kasdetmekîedir. Şöyle ki: Kureyş ve Kinâneoğulları, Hâşimoğulları ve Muttaliboğullanna karşı ALLAH Rasû-lü'nü (s.a.) kendilerine teslim edinceye kadar onlarla kız ahş-verişinde bulunmamak ve aralarında hiçbir bağlantı kurmamak kaydıyla yeminleşmişlerdi. İşte bu yüzden ALLAH Rasûlü (s.a.) onların küfür simgelerini, ALLAH ve Rasülullah düşmanlığını ortaya koydukları yerde İslâm alâmetlerini göstermeyi amaçlamıştır. Hz. Peygamber'in (s.a.) âdeti, küfür ve şirk simgelerinin bulunduğu yerlerde tevhîd alâmetini ikâme etmekti. Nitekim Lât ve Uzzâ putlarının yerine Tâif Mescidi'nin yapılmasını emretmiştir.
Diyorlar ki: Sahih-ı Müslim'de Ibn Ömer'den rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.), Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer orada konaklarlardı. Müslim'in bir rivayetinde yine İbn Ömer'in Muhassab'da konaklamayı sünnet saydığı kaydedilmektedir.[648]
Buharfnin kaydettiğine göre İbn Ömer öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını Muhassab'da kılar, gece uyur ve ALLAH Rasûlü'nün (s.a.) de böyle yaptığını söylerdi.[649]
Aralarında İbn Abbas ve Hz. Aişe'nin de bulunduğu diğerleri ise sünnet olmadığını, Hz. Peygamber'in (s.a.) orada bir raslantı sonucu konakladığını savunmaktadırlar. Sahihayn'da İbn Abbas'ın: "Muhassab bir şey değildir. O yalnızca ALLAH Rasûlü (s.a.) yola çıkmak daha kolay olsun diye konakladığı bir yerdir." dediği rivayet edilmektedir.[650]
Sahih-ı Müslim'de rivayet edildiğine göre Ebu Râfi', şöyle demiştir: "ALLAH Rasûlü (s.a.) yanımda bulunan kimselerle birlikte Ebtah'da konaklamamı bana emretmedi. Ancak ben, O'nun çadırım (oraya) kurdum. Sonra kendisi geldi, orada konakladı."[651] ALLAH, Peygamberinin "Biz yarın Kinâneoğulları Hayf'ında konaklayacağız." sözünü doğru çıkarmak, O'nun azmettiği şeyi yerine getirmek ve Peygamberine (s.a.) muvafakat göstermek için kendi tevfîkiyle Ebu Râfi'i oraya konaklatmıştır. [652]
[647] Buharî, 25/45; Müslim, 1314.
[648] Müslim, 1310 (337, 338).
[649] Buharî, 25/148.
[650] Buharî, 25/147; Müslim, 1312.
[651] Müslim, 1313.
[652] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/295-296.
Selef, Muhassab'da konaklamanın bir sünnet mi yoksa bir rastlantı mı olduğu konusunda ihtilâf etmiş ve iki farklı görüş ileri sürmüşlerdir. Bir grup; haccın sünnetlerindendir, diyor. "Çünkü Sahihayn'da Ebu Hurey-re'den rivayet edildiğine göre ALLAH Rasûlü (s.a.), Mina'dan yola koyulmak isteyince: "Biz, inşALLAH yarın Kinâneoğullarmm küfür üzerine yemin-leştikleri Hayfa (yahut engebeli yere) konaklayacağız." buyurdu. [647]Hz. Peygamber (s.a.) bununla Muhassab'ı kasdetmekîedir. Şöyle ki: Kureyş ve Kinâneoğulları, Hâşimoğulları ve Muttaliboğullanna karşı ALLAH Rasû-lü'nü (s.a.) kendilerine teslim edinceye kadar onlarla kız ahş-verişinde bulunmamak ve aralarında hiçbir bağlantı kurmamak kaydıyla yeminleşmişlerdi. İşte bu yüzden ALLAH Rasûlü (s.a.) onların küfür simgelerini, ALLAH ve Rasülullah düşmanlığını ortaya koydukları yerde İslâm alâmetlerini göstermeyi amaçlamıştır. Hz. Peygamber'in (s.a.) âdeti, küfür ve şirk simgelerinin bulunduğu yerlerde tevhîd alâmetini ikâme etmekti. Nitekim Lât ve Uzzâ putlarının yerine Tâif Mescidi'nin yapılmasını emretmiştir.
Diyorlar ki: Sahih-ı Müslim'de Ibn Ömer'den rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.), Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer orada konaklarlardı. Müslim'in bir rivayetinde yine İbn Ömer'in Muhassab'da konaklamayı sünnet saydığı kaydedilmektedir.[648]
Buharfnin kaydettiğine göre İbn Ömer öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını Muhassab'da kılar, gece uyur ve ALLAH Rasûlü'nün (s.a.) de böyle yaptığını söylerdi.[649]
Aralarında İbn Abbas ve Hz. Aişe'nin de bulunduğu diğerleri ise sünnet olmadığını, Hz. Peygamber'in (s.a.) orada bir raslantı sonucu konakladığını savunmaktadırlar. Sahihayn'da İbn Abbas'ın: "Muhassab bir şey değildir. O yalnızca ALLAH Rasûlü (s.a.) yola çıkmak daha kolay olsun diye konakladığı bir yerdir." dediği rivayet edilmektedir.[650]
Sahih-ı Müslim'de rivayet edildiğine göre Ebu Râfi', şöyle demiştir: "ALLAH Rasûlü (s.a.) yanımda bulunan kimselerle birlikte Ebtah'da konaklamamı bana emretmedi. Ancak ben, O'nun çadırım (oraya) kurdum. Sonra kendisi geldi, orada konakladı."[651] ALLAH, Peygamberinin "Biz yarın Kinâneoğulları Hayf'ında konaklayacağız." sözünü doğru çıkarmak, O'nun azmettiği şeyi yerine getirmek ve Peygamberine (s.a.) muvafakat göstermek için kendi tevfîkiyle Ebu Râfi'i oraya konaklatmıştır. [652]
[647] Buharî, 25/45; Müslim, 1314.
[648] Müslim, 1310 (337, 338).
[649] Buharî, 25/148.
[650] Buharî, 25/147; Müslim, 1312.
[651] Müslim, 1313.
[652] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/295-296.