MURATS44
Özel Üye
Dinle neyden ki hikâye etmede
Hep ayrılıktan şikayet etmede
Mevlânâ’nın mesel dünyasında ney insanı temsil eder. İnsan da tıpkı ney gibi içinde nefes saklamaktadır. İnsanın her sözü bir özleyişin ve bir ayrılığın ifadesidir. İnsanın iç çekişleri aslından ayrı olmanın hüznünü yuvadan uzak olmanın sancısını yansıtır.
Kamışlıktan kopardıklarından beri beni
Feryadım ağlatır her kadını ve erkeği.
Kamışlık neyin anayurdu ve evidir. İnsan da tıpkı ney gibi cennetten yani yuvasından ayrılmıştır. Kalbinin ebedî muhabbetle doyduğu cennetten dünya gurbetine sürülmüştür. İnsan kalbi tıpkı ney gibi fena ve z*******in ayrılık ve yokluğun yaşandığı bu dünyada inceden inceye feryad etmektedir. İnsan ruhu olması gereken yerde değildir; geçmişe ait hüzünler ve geleceğe ait kaygılar aslında hep bu uzaklığın sözsüz ve sessiz ağlayışından ibarettir.
Ayrılık parça parça eyledi sinemi
Anlaşılır eyleyeyim diye aşk derdini.
İnsan duyguları göğsünde açılan yaralar gibidir. Tıpkı neyin göğsündeki deliklere benzer duygular. İnsana üflenen ruh da bu deliklerle ifade eder kendini. Evden uzak kalmanın derdi Ebedî Sevgili’den ayrı düşmenin sızısı insanın kalbinden dışa doğru açılan duygularla sese gelir söze dökülür.
Her kim ki aslından uzak ve ayrı kalırsa
Kavuşma zamanını bekler durur ya.
İnsan En Sevgili’den uzak olup asıl yurdundan ayrı kaldıkça kalbi hep bir buluşmanın ardı sıra koşar. Kalbi gurbete razı olmaz ruhu ayrılığa dayanamaz. Dünyaya razı değildir; sevince ebediyen sevecekmiş gibi sever insan. Sevdiğini hiç ölmeyecekmiş farzedip öyle sever. Sınırlı bir zamanda sevmek ölünceye kadar sevmek insan kalbinin işi değildir. Ölümlü dünyada her aşk yarım kalmıştır belki hiç başlamamıştır insan için. Bir başka yerde hiç ayrılmamak üzere kavuşacağı zamanı bekler durur. Çünkü onun yurdu burada değil ötelerdedir.
Ben ki her cemiyetin ağlayanıyım
İyilerin de kötülerin de yârânıyım.
İnsan dünyada tamamlanmamışlık hissiyle yaşar her daim eksiği vardır. Eksikliğini çektiği şeyler sayısınca özlemleri vardır. Erişmek istediği ufuklar kadar geniş idealleri vardır. Her nerede olursa olsun ağlar haldedir insan. İyiler de kötüler de aynı hal içredirler ki hepsine sırdaştır neyin ağlayışı.
Herkes kendince bana dost olmaya bakar
Sohbetimden sırlar öğrenmeye yol arar.
Her insan adını ne koyarsa koysun bu derin ayrılığın sancısını çeker. Dile gelen her şikayet kalbe düşen her hüzün bu ayrılıktan kaynaklanır. Ayrılığın farkına varmayacak denli gafil olanlar da ayrılığı inkâr edip bu dünyaya razı olanlar da başlarını kalplerini bu ayrılık sızısından kurtaramazlar. İnsanlığın temel acıları değişmez; ama bu acıların sırrı da herkese açık değildir.
Sırrım ağlayışımdan uzak değil gerçi
Ancak her göz ve kulağa âşinâ değil ki.
Aşkın sırrı ötelere aşina olanların kârıdır. Gördüğünü gördüğünden ibaret bilen duyduğunu duyduğundan ibaret bilen gözler ve kulaklar öteleri görmeye hazır değildir. İnsanın ağlayışının sırrını insanın tamamlanmamışlığının hikmetini ancak gördüğüne razı olmayan gözler görebilir duyduğundan ötesini duymak isteyen kulaklar işitir. Feryat herkesin kulağına erişiyor ağlamanın göz yaşı herkesin gözüne değiyor ama sır gözün gördüğünden ve kulağın duyduğundan ötededir.
Can ile ten gizli değil birbirinden
Lâkin canı görmeye izin yok tenden.
Bu âlem ruh ile cesedin birlikte olduğu mânâ ile maddenin eş olduğu bir âlemdir. Görünmeyen gayb âlemi görünen şehadet âlemine komşudur. Ancak alemdeki her şeyi bir başkasını gösterir bir harf olarak görmeyen için gaybı görmeye izin yoktur. Oysa görünen alem görünmeyene şahit olmak için yaratılmıştır. Ancak tende kalıp canı aramayan görünen alemin şahitliğine perde olmaktadır.
Neyin sadâsı ateştir hava sanma
Kimde bu ateş yoksa yazık ona.
Ney ayrılığın acısını seslendirmededir; o halde ona söylettiren hava değil ayrılığın ateşidir. Bu ateş olmasaydı ney böylesine ağlamazdı. Gurbette olduğunu farketmeyen için de ayrılık ateşi diye bir şey yoktur; sılayı özlemeyenin sesi sedâsı çıkmaz. Sevgili’den ayrılık derdi olmayanın diline yakarış değmez. Sürgün olduğunu bilmeyen ateşsiz ve heyecansızdır; onun dudağına aşkın sözü erişmez onun kalbine aşkın ateşi düşmez.
Neyin tesiri aşk ateşinden
Şarabın hâli aşk cilvesinden.
Şarab yaratılışı temsil eder Mevlânâ’nın mesel dünyasında. Serap gibi aldatıcı değildir şarab. Yokluk acısı serap gibi ümitsiz bir acı verir. Varlık ise Sevgili’ye yakınlığı haber veren ümit dolu bir hüzün verir. Zaten bütün bir alemin coşkusu zerre zerre hareket etmesi de Sevgili’ye erişmenin O’na dönmenin cilvesindendir. O’ndan gelip O’na gitmenin heyecanıdır kâinatı velveleye veren. İnsana bu heyecandan daha fazlası düşmüştür; onun kalbinde aşkın heyecanından fazlası yani aşkın ateşi vardır. Cilveyi besleyen ateştir hareketi sağlayan ateştir.
Yârden ayrılmışın derdiyle dertlendi ney
Kavuşmanın önündeki perdeleri parçaladı ney.
Ayrılık derdinin kendisi kavuşmanın devasıdır. Çünkü aramadıkça bulunmaz. Bizi dertsiz eyleyen her türlü rahatlık bize ayrılığın acısını unutturan her türlü gaflet asıl derdimizdir bizim. Ağlayışımız ve yakarışımız özlemlerimiz ve arzularımız yaramıza devadır. Derdimiz devamınızın kendisidir. Dertsizliğimiz en büyük derdimizdir. Neyin ayrılık derdiyle dertlenmesi Sevgili’yi gizleyen perdeleri yırtıp parçalıyor; duamızı dillendirdiğimiz anda gözümüze ve gönlümüze pencereler açılıyor.
Ney gibi zehir ve tiryak olamaz
Ney gibi dost ve müştak olamaz.
İnsanın ney gibi ağlayışı ve inleyişi görünüşte bir zehirdir ama çareye götürdüğü için en güzel ilaç ve tiryaktır. Neyin inleyişine benzeyen dualarımız ve yakarışlarımız sayesinde Sevgili’nin yoluna düşeriz ki yakarışlarımızın ne kadar dost ve müştak olduğunu gösterir.
Ney kana bulanmış yoldan söz açar
Mecnun’un kıssasını anlatıp açıklar.
Neyin sızısı kanlı gözyaşlarına konu olmuş bir aşk yolunun habercisidir. İnsan da Sevgili’ye ulaşmak için kanlı gözyaşlarını dökmelidir. Mecnun gibi Leylâ’nın yolunda çöllere düşüp başka her şeyi yok bilmedikçe bu aşkın hakkını vermiş olamayız. Şükür ki bize düşen Leylâ değildir sadece. Leylâ’dan Mevlâ’ya yol vardır ki Mevlâ’ya götüren Leylâ’lar da bizim çölümüzdür. Bu yüzden Mecnun’dan çok daha fazlası beklenir Mevlâ’nın yoluna düşmüş olandan. Leylâ’ların hepsine ‘Lâ ilâhe’ demeli ki Mevlâ için ‘İllAllah’ diyebilsin.