ceylannur
Yeni Üyemiz
YEMIN KEFFARETI Mü'akide yemininin hangi türünden olursa olsun bozulması, keffareti gerektirir Normalde keffaret yemin bozulduktan sonra ödenir Yemin bozulduktan sonra ödenen kefaretin mûteber olduğu konusunda ulema arasında hiç bir ihtilaf yoktur Ancak önce kefaretin ödenip sonra yeminin bozulması durumunda bu kefaretin yeterli olup olmayacağı tartışmalıdır Hanefilere göre, keffaret ister malla, ister oruçla ödensin mutlaka yemin bozulduktan sonra ödenmelidir Bozulmadan önce ödenmesi caiz değildir Şafiilere göre keffaret malla ödenecekse yemin bozulmadan önce de ödenebilir Hanbelî ve Mâlikîlere göre kefaretin ister malla ister oruçla, yemin bozulmadan önce de sonra da ödenmesi caizdir
Yemin edilmeden önce keffaret ödenip daha sonra yemin edilmesi ve bozulması durumunda bu keffaret mûteber değildir Bu konuda hiçbir görüş ayrılığı yoktur (Kâsânî, age, III,18; Ibn Kudâme, age, XI, 223-226; Şevkânî, Neylü'l-Evtar VIII, 268, 269; Necati Yeniel-Hüseyin Kayapınar, age, XII, 237, 138)
Yemin keffareti; gücü yeterse bir köle azad etmek veya on fakiri sabahlı akşamlı doyurmak ya da on fakiri alışılmış biçimde giydirmektir Kişi bu üçü arasında muhayyerdir Ama bunlara gücü yetmezse,peşi peşine üç gün oruç tutar Orucun arası hayız dahil hiç bir özür sebebiyle kesilmez, kesilmesi halinde yeniden başlanmalıdır Yemin kefaretinin gereği ve bu şekilde ödeneceği Kur'ân-ı Kerîm'le sabittir Ve âyet gayet nettir (Bkz Maide, 5/89) Onun için konu ile ilgili görüş farklılığı yoktur
Yemin edilmeden önce keffaret ödenip daha sonra yemin edilmesi ve bozulması durumunda bu keffaret mûteber değildir Bu konuda hiçbir görüş ayrılığı yoktur (Kâsânî, age, III,18; Ibn Kudâme, age, XI, 223-226; Şevkânî, Neylü'l-Evtar VIII, 268, 269; Necati Yeniel-Hüseyin Kayapınar, age, XII, 237, 138)
Yemin keffareti; gücü yeterse bir köle azad etmek veya on fakiri sabahlı akşamlı doyurmak ya da on fakiri alışılmış biçimde giydirmektir Kişi bu üçü arasında muhayyerdir Ama bunlara gücü yetmezse,peşi peşine üç gün oruç tutar Orucun arası hayız dahil hiç bir özür sebebiyle kesilmez, kesilmesi halinde yeniden başlanmalıdır Yemin kefaretinin gereği ve bu şekilde ödeneceği Kur'ân-ı Kerîm'le sabittir Ve âyet gayet nettir (Bkz Maide, 5/89) Onun için konu ile ilgili görüş farklılığı yoktur